Christian Horner: “De FIA die een bepaalde afstelling van een F1-bolide verplicht? We gaan een gevaarlijk pad op”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner vindt dat er een gevaarlijk pad wordt ingeslagen als de FIA bepaalde afstellingen gaat dicteren om het probleem van porpoising aan te pakken.

In een poging om het stuiteren van de F1-bolides aan te pakken zal er vanaf de GP van Frankrijk gecontroleerd worden hoeveel en hoe groot de verticale bewegingen zijn die een auto maakt in een bepaalde tijd. Als dat niet binnen de normen valt zullen de teams hun afstellingen moeten aanpassen.

Om het stuiteren te verminderen zullen de teams verplicht worden om te zorgen voor een hogere rijhoogte en dat gaat gepaard met een verlies aan prestaties. 

“De meetmethode waar ze het over hebben is nogal ingewikkeld, dat is het punt van bezorgdheid: over welke periode wordt de meting gedaan, individuele gevallen en al dat soort dingen,” zei Horner.

“Als je het vanuit een puristisch standpunt bekijkt, is het niet ideaal, want het lijkt erop dat we de FIA steeds meer invloed geven om te dicteren wat je afstelling van de wagen is.”

“Op welk punt zeggen ze dat je die achtervleugel moet gebruiken, of een bepaalde rijhoogte? Het is een gevaarlijke weg om in te slaan.”

“Ik begrijp dat dit uit veiligheidsoverwegingen wordt ingevoerd, omdat porpoising bij een beperkt aantal auto’s duidelijk op een extreem niveau ligt, en ze kijken of ze dat mechanisme kunnen gebruiken om dat te controleren.”

“Maar dat het hopelijk alleen iets is dat er voor dit jaar zal zijn en hopelijk iets dat alle teams onder controle krijgen, want ik ben er zeker van dat alle auto’s volgend jaar zullen overeenkomen.”

“Het is zeker geen precedent dat we willen scheppen, anders worden de afstellingen gedicteerd door de FIA-richtlijnen.”

Horner is trouwens niet de enige die bezorgd is over het ingrijpen van de FIA, in de persoon van Jost Capito, teambaas van Williams, vindt hij een medestander.

“Het voorstel is veel te ingewikkeld,” zei de Duitser. “We moeten eenvoudiger oplossingen vinden die het team nog steeds in staat stellen om te werken en de setup te doen en toch aan de reglementen te voldoen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print