GP van België op donderdag: “F1-fans krijgen een lauw goedmakertje op een heet Spa-Francorchamps”

Ferrari
Ferrari

GP van België op donderdag: “Lauw goedmakertje op een heet Spa-Francorchamps”

Donderdag was er al heel wat te doen op het circuit van Spa-Francorchamps maar als we mochten afgaan op wat vooraf beloofd werd mocht het toch wat meer zijn.

Omdat een vergoeding voor de schertsvertoning van vorig jaar er niet inzat mochten de fans zich dit jaar verheugen op een gratis dag vol verrassingen op donderdag voor de GP. Als je publiciteit maakt met de slogan “Hold your breath, share the Belgian Experience” schept dat veel verwachtingen en ondergetekende trok dan ook vol verwachtingen naar een zonovergoten Francorchamps.

In de mail die we gekregen hadden stond al duidelijk dat er geen signeersessies zouden zijn en dat vonden we, en dan vooral de vijfjarige F1-superfan des huizes, erg jammer. Maar niet getreurd want we zouden interviews kunnen bijwonen van F2-, F3- en natuurlijk ook F1-rijders. Ik vermeld er trouwens ook even bij, zonder er een communautaire kwestie van te maken, dat de mail die we kregen ook enkel in het Frans en het Engels was.

De ticketcontrole verliep in eerste instantie moeizaam maar dat euvel raakte snel opgelost. Toen we binnen waren mochten we het vernieuwde circuit en accommodaties aanschouwen en toegegeven, het ziet er mooi uit. Mooie geasfalteerde baantjes met duidelijke wegwijzers, wie al langer in Francorchamps komt zal kunnen beamen dat het ooit anders was. 

De Fanzone is ook mooi ingericht met diverse eetgelegenheden, drankstandjes, winkels voor merchandising en een groot podium. Daar vinden ook de interviews met de rijders plaats maar naar ons gevoel werd het precieze programma nogal last-minute uit de doeken gedaan en was het lastig om iets te plannen. Van de F1-rijders kwamen enkel die van Mercedes en Ferrari ten tonele en daar moesten we het dan maar mee stellen.

Gelukkig kwam onze eigenste Formule E-wereldkampioen Stoffel Vandoorne ook nog op het podium en gaf hij meteen mee dat hij ook volgend jaar in de Formule E aan de slag zal zijn maar hij vertelde nog niet bij welk team. Daarna kwamen de F2- en F3-rijders aan bod.

Tegen drie uur was het dan tijd voor actie op de baan met historische bolides en vermits dat alle tribunes toegankelijk waren kozen we voor het nieuwe exemplaar aan Raidillon. De historische auto’s wekten vooral vaders interesse maar konden niet echt rekenen op die van junior, enkel Franky Zapata met zijn jetpack slaagde daar min of meer in. De smartphone van pa bracht echter soelaas en ook het feit dat ‘Lewis en George’ straks een rondje zouden rijden deed hem volhouden. 

Dat rondje van de Mercedes-rijders ter gelegenheid van 55 jaar AMG kwam er ook rond tien voor vijf en met in het achterhoofd dat de historische bolides om vijf uur weer hun opwachting zouden maken kon je al concluderen dat het niet veel soeps zou worden. Eerst werd er een rustig rondje gereden met de safety car, medical car, een AMG Project One met Hamilton achter het stuur, een AMG GT-R met George Russell achter het stuur en de oer-AMG Mercedes W109 300 SEL. Daarna een sneller rondje, het was trouwens de oudste van het drietal die voor het meeste spektakel zorgde, en daar moesten we het dan mee stellen.

De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik me niet meer begeven heb naar de pitlane voor de pitlanewalk en de optredens van de DJ’s maar tenzij die de rest van de dag op een spetterende wijze hebben goedgemaakt was het een flauwe vertoning.

De meeste fans die vorig jaar een hele dag in de modder en de regen hebben gezeten, daar bovendien ook nog eens veel geld voor betaald hebben, en daar niets voor teruggekregen hebben verdienen meer. Misschien lagen mijn verwachtingen te hoog maar het was voor de F1 en Spa-Francorchamps donderdag een uitgelezen kans geweest om hun imago op te poetsen en die hebben ze laten liggen.

F1-fans willen geen optredens van DJ’s, daarvoor komen ze niet naar Spa. Ze komen naar Spa om hun helden te zien racen op misschien wel het mooiste circuit ter wereld. De meesten hebben de afgelopen jaren uren staan aanschuiven in de hitte of het slecht weer, het blijft natuurlijk Spa, voor een handtekening van hun favoriete rijder of om er een glimp van op te vangen.

Nu worden ze gesust met een ‘mini-tomorrowland’ waar geen enkele fan wat aan heeft. Stof om over na te denken voor de organisatoren en de Formule 1 wat mij betreft.    

  Laat ons nu vooral genieten van een prachtig raceweekend met af en toe een klein buitje, want het blijft Spa uiteraard!