Red Bull-strateeg Hannah Schmitz: “Op dat vlak gaat McLaren in de fout en hebben wij een voordeel”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Hannah Schmitz, hoofdstrategie-ingenieur bij Red Bull, verduidelijkt waarom Red Bull in het voordeel was tegenover McLaren in Qatar.

Max Verstappen passeerde tijdens de openingsronde van de GP van Qatar meteen Lando Norris en kwam op de tweede plaats terecht. Na een contact tussen Gasly en Hulkenberg kwam het al vroeg in de race tot een safety car, waarbij iedereen behalve de twee McLarens de pits opzochten. 

In een race waar inhalen extreem moeilijk bleek te zijn werkte dat eerder in het nadeel van McLaren en was het Max Verstappen die met de overwinning aan de haal ging. Hannah Schmitz, die instaat voor de strategische beslissingen bij Red Bull, zegt dat McLaren in het nadeel was omdat ze beide rijders op gelijke voet wilden behandelen.

“Ik denk dat ze zich in een zeer moeilijke situatie bevinden waarin ze de coureurs natuurlijk eerlijk willen behandelen”, zei Schmitz tegen Viaplay. “Ik denk dat wij daar voordeel uit kunnen halen. Dat zal moeilijk voor hen zijn, maar ze hebben ook een behoorlijk tempo in vergelijking met de rest van het veld.”

“Misschien hoopten ze dat ze de pitstopverschillen konden opvullen, en misschien maakten ze zich ook zorgen over het rijden van die maximale stints van 25 ronden.” 

“Maar ik ben niet bij McLaren, dus ik weet het niet.”

Ze legde ook uit dat vanwege de stints van maximaal vijfentwintig ronden het pas vanaf ronde zeven mogelijk was om de pits in te duiken en de race te beëindigen met twee pitstops.

“Voor de race, dat was precies toen onze safety car en virtuele safety car vensters opengingen, dat was het plan,” zei ze.

“Het is zo voordelig om een safety car in te zetten als je twee pitstops moet maken.”

“Uiteraard hoorden we in die ronde ‘McLaren blijft op de baan’. Iedereen zei: ‘Weet je het zeker? Weet je zeker dat je wilt pitten?’ Ik zei: ‘Ja, ik denk het echt.'”