18-inch banden en geen bandenwarmers meer vanaf 2021

Het ziet er naar uit dat we vanaf 2021 in de Formule 1 ingrijpende wijzigingen krijgen op het vlak van de banden.

Vanaf het seizoen 2021 is het de bedoeling dat er geen bandenwarmers meer gebruikt worden. In het verleden werden er ook al voorstellen gelanceerd om de bandenwarmers af te schaffen maar uit veiligheidsoverwegingen kwam het verbod op bandenwarmers er nog steeds niet.

In 2021 moet het deze keer wel lukken, al moet de bandenleverancier er wel voor zorgen dat de veiligheid op het vlak van banden zonder het gebruik van bandenwarmers gegarandeerd blijft. En wie die bandenleverancier wordt dat valt ook nog af te wachten.

Pirelli is momenteel immers officieel bandenleverancier tot en met 2019. Er zal een nieuwe tender uitgeschreven worden voor de bandenleverancier in de periode 2020-2023. Opvallend hierbij is dat er in 2020 nog met het huidige formaat van de banden gereden zal worden terwijl er vanaf 2021 met 18-inch banden zou gereden worden.

Dat zorgt ervoor dat Pirelli bij de toekenning van de nieuwe bandenleverancier een voordeel heeft. Mogelijk kandidaten zullen immers eerst een compleet nieuwe F1-band moeten ontwikkelen voor slechts één jaar, dit alvorens er wordt overgeschakeld naar de laagprofielbanden in 2021. In het verleden had Michelin al eens te kennen gegeven dat het alleen interesse had in de F1 indien er laagprofielbanden gebruikt worden.

Grote vraag is echter wie bereid is om speciaal voor één seizoen nog een nieuwe bandencompound te ontwikkelen, Michelin waarschijnlijk alvast niet.

Dat de banden vanaf 2021 zogenaamde laagprofielbanden worden zorgt ervoor dat de voorbanden 35 millimeter minder hoog zijn en nog maar een flankhoogte hebben van 270 millimeter. De achterbanden zouden dan weer dezelfde hoogte behouden, namelijk 405 millimeter. Wel zou de diameter vergroot worden. Er zou sprake zijn van 700 tot 720 millimeter.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
Foto: Pirelli Motorsport

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print