De F1-vlaggen: de vlaggen van de Formule 1

  •  

    Een overzicht van de verschillende vlaggen die in de Formule 1 en in de autosport gebruikt worden.

    Zwarte vlag met oranje cirkel

    Deze vlag waarschuwt de piloot dat z’n wagen een mechanisch defect heeft waardoor hij andere rijders in gevaar brengt. Hij moet onmiddellijk de pits inrijden

  •  

    Zwart / witte vlag

    Dit is een laatste waarschuwing alvorens de zwarte vlag wordt getoond. De rijder die deze vlag te zien krijgt, moet zich onmiddellijk beter gaan gedragen of hij wordt uit koers genomen. Ook hier wordt een bord met het wagennumer bij de vlag gehouden zodat iedereen weet welke piloot geviseerd wordt.

  •  

    Zwarte vlag

    Een zwarte vlag betekent meestal de diskwalificatie van een piloot. Diegene aan wie de vlag getoond wordt moet in de volgende ronde in de pits rijden en moet zich dan meteen bij de racedirectie melden. Om duidelijk te maken voor wie de zwarte vlag bedoeld is, gebruiken de baancommissarissen meestal een bord met daarop het nummer van de wagen die uit koers wordt genomen.

  •  

    Zwart / wit geblokte vlag

    De vlag die de rijders het liefst zien. De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de race, oefensessie of kwalificatiesessie aan.

  •  

    Witte vlag

    Deze vlag waarschuwt de rijders dat er zich een zeer traag voertuig op het circuit bevindt. Dit kan een piloot zijn die moet opgeven maar niet van het circuit geraakt maar ook een ziekenwagen of een takelwagen.

  •  

    Blauwe vlag

    Wanneer de stewards met een blauwe vlag zwaaien tijdens de race geven ze aan dat een piloot gedubbeld zal worden. De gedubbelde rijder moet plaats maken voor de snellere piloten. Negeert hij drie keer op rij een blauwe vlag dan zal hij bestraft worden. Een blauwe vlag die gezwaaid wordt tijdens een oefensessie of kwalificatie duidt er op dat er een snellere wagen op komst is. De tragere wagen moet ook hier plaats maken. Aan het einde van de pitlane werd vroeger een blauwe vlag getoond wanneer er een wagen langsheen de pituitgang passeerde. Tegenwoordig is die blauwe vlag vervangen door een knipperlicht.

  •  

    Groene vlag

    Wanneer de groene vlag wordt gezwaaid maken de stewards duidelijk dat het gevaar geweken is en dat de piloten terug op volle snelheid mogen beginnen racen.

  •  

    Rood / geel gestreepte vlag

    Een rood/geel gestreepte vlag waarschuwt de rijders voor een glad baanoppervlak, bijvoorbeeld door olie op het circuit of door regenval. Verder kan de vlag ook betekenen dat er brokstukken op het wegdek liggen.

  •  

    Gele vlag

    De gele vlag duidt op een gevaarlijke situatie op een gedeelte van het circuit. Het is verboden om na het zien van een gele vlag nog in te halen tenzij het onvermijdelijk is, bv. wanneer er een piloot voor hen moet opgeven. De rijders moeten gas terug nemen tot ze een groene vlag zien. Wordt er met de gele vlag gezwaaid met een begeleidend bord SC dan rijdt de safety car rondt op het circuit. In uitzonderlijk gevaarlijke situaties worden er ook twee gele vlaggen gezwaaid per post. De rijders moeten nog trager gaan rijden en mogelijk stoppen als de situatie te gevaarlijk is.

  •  

    Rode vlag

    De rode vlag geeft aan dat de sessie wordt stilgelegd en eventueel kan gestopt worden.