HAAS F1 TEAM

Ferrari

Motor

Haas F1

Wagen

Pirelli

Banden

Rijdersduo 2021

Geschiedenis

Opgericht:

Het gloednieuwe Haas F1 team maakt haar debuut in het jaar 2016. Het is drie decennia geleden dat er nog eens een volledig Amerikaans team deelnam aan het Formule 1 kampioenschap. Gene Haas is het hoofd van het team en het heeft zijn thuisbasis in Kannapolis (Verendigde Staten van Amerika), waar ook de basis is van het NASCAR team Stewart-Haas Racing. Verder zal Haas ook een Europese basis hebben in het Verenigd Koninkrijk in de voormalige Marussia fabriek in Banbury.

De motor voor de eerste wagens zal komen van Ferrari. Haas wist een meerjarige technische overeenkomst te regelen met de Italianen. Daardoor zullen ook de transmissie en enkele andere onderdelen geleverd worden door de Scuderia.

Guenther Steiner, ex Red Bull en Jaguar F1, wordt teambaas van het nieuwe team. Verder komen Dave O’Neill (team manager) en Rob Taylor (hoofd design) over van Marussia. Ben Agathangelou van Ferrari zal dan weer het aerodynamisch gedeelte voor zich nemen.

Haas maakte ook bewust de keuze om twee rijders met ervaring te kiezen. Met Romain Grosjean en Esteban Gutierrez is er ervaring genoeg. Grosjean eindigde al tien keer op het podium met Lotus en wordt bijgestaan door de Mexicaan Gutierrez die via de steun van Ferrari het tweede zitje krijgt.

Basis: Kannapolis, USA
2016: snelle start, moeilijk einde

Haas miste haar debuut in de F1 van de autosport helemaal niet. Het Amerikaanse team eindigde met Romain Grosjean maar liefst drie keer in de punten in de eerste vier races. Nadien verging het de Amerikanen wat moeilijker. Het team reed met de Ferrari-motor van het voorgaande seizoen en miste naarmate het seizoen vorderde de snelheid van de motoren die wel doorontwikkeld werden. In de tweede seizoenshelft eindigde Grosjean dan ook maar een keer in de punten (Japan). Ploegmaat Guttiérez beleefde een moeilijker seizoen. De Mexicaan scoorde geen enkel punt, al ontbrak het hem met vijf elfde plaatsen soms aan wat geluk. Haas eindigde dat seizoen op de achtste plaats in het constructeursklassement, wat het team het beste debuterende team van de afgelopen jaren maakt.

2017: problemen blijven aanhouden

Het Amerikaanse team ging op hetzelfde elan verder waarmee het vorig jaar als nieuw team de Formule 1 binnen stapte. Er werden geregeld punten gesprokkeld door Romain Grosjean en Kevin Magnussen. Vooral Romain Grosjean kregen we geregeld te horen over de boordradio met verschillende klachten. De remmen waren vorig jaar al een probleem, maar de problemen leken dit seizoen niet te zijn opgelost. Na een mooie entree in de Formule 1 kan het team niet geheel tevreden zijn, aangezien het met de verbeterde Ferrari-krachtbron geen hoogvliegend resultaat wist te behalen.

2018: Fouten houden Haas van de vierde plaats

Na twee seizoenen in de schaduw, werd het tijd voor het Amerikaanse team om verdere stappen te zetten met hun progressie en dat leverde een vijfde plaats op in het kampioenschap. Het kon ook Renault verslagen hebben voor de vierde plaats, mochten er geen onnodige fouten werden gemaakt door team en rijders. Het liep al fout tijdens de eerste race van het seizoen, toen beide wagens moesten opgeven na mislukte pitstops, waardoor ze hun virtueel beste resultaat voor zich voorbij zien gaan. Ook twee diskwalificaties – in Amerika door de brandstof en in Italië met een verboden vloer – hielpen het team zeker niet.

2019: Sprookje van vlotte start als nieuwkomer houdt op

Het sprookje van het Amerikaanse team kwam in 2019 tot een eind. Ze kenden veel problemen met hun tegenstribbelende VF-19 bolide. Het seizoen begon goed, maar het team begrepen hun machine niet, waardoor er veel geëxperimenteerd werd naar het einde va het seizoen toe. Uiteindelijk scoorden Romain Grosjean en Kevin Magnussen een magere 28 punten.

2020: Seizoen in (corona)crisis

Guenther Steiner windt er nooit doekjes om en liet onomwonden weten dat hij bang was dat zijn team de corona crisis niet zou overleven. Het seizoen 2020 moest voor Haas de wederopstanding worden na een mager 2019 maar door COVID-19 en het mindere pijzengeld van het voorgaande seizoen kwamen er geen upgrades voor de auto en moest het team in overlevingsmodus schieten. Het resultaat daarvan is een negende plaats in het wereldkampioenschap met een schamele oogst van drie punten.