Max Verstappen heeft op erg vlotte wijze de GP van Italië gewonnen. De Nederlander reed na een vroege pitstop van Charles Leclerc onbedreigd naar de overwinning, Leclerc en Russell vervolledigden het podium. De wedstrijdleiding kreeg aan het einde van de race nog een fluitconcert voor het eindigen van de race achter de safety car.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT AT MONZA!!!
Roars from the crowd as Leclerc maintains the lead!#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/gUQXJJCax3
Van op de pole maakte Charles Leclerc een redelijk goede start, de Monegask bleef aan de leiding voor George Russell. Een barslechte start maakte Lando Norris, de jonge Brit verloor in zijn McLaren meteen verschillende posities. Max Verstappen maakte van op P7 een sterke start en hij won tijdens de openingsronden meteen enkele plaatsen.
LAP 3/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Verstappen started P7… he’s already up to P3! #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/fH6sdxst8m
Vijf ronden ver in de race was Verstappen al opgeschoven naar de tweede plaats, de Nederlander beschikte duidelijk over een snelle wagen.
LAP 5/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Make that P2 ?
Verstappen gets past Russell on the run down to Turn 1#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/E64FZtsn0V
Sergio Perez kreeg in de andere Red Bull F1-bolide af te rekenen met een remschijf die rechts vooraan begon te roken. Het probleem dook op tijdens de pitstop maar uiteindelijk kon Perez toch doorgaan.
LAP 8/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Perez pits for hard compound tyres but his brakes look hot and are smoking. The Mexican heads back out onto the track in P20 #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/cjGFUvAB9W
Dat kon even later niet gezegd worden van Sebastian Vettel. De Mercedes-motor achterin zijn Aston Martin F1-bolide gaf de geest. Vettel parkeerde zijn wagen mooi langs de kant en we kregen even een virtuele safety car.
LAP 12/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Vettel’s car is smoking and he’s pulled over
The German is out of his last race at Monza
⚠️ VIRTUAL SAFETY CAR ⚠️#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/WBpvHBenOk
Bij Ferrari maakten ze van de virtuele safety car gebruik om om Charles Leclerc vroeger dan gepland te laten pitten. De virtuele safety car-periode werd echter tijdens de pitstop opgeheven. Afwachten of het inspelen op de VSC-periode zou lonen.
LAP 13/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Leclerc pits for medium tyres, Verstappen stays out on track and now leads the race#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/ZxccMLNcIU
Carlos Sainz was ondertussen in de tweede Ferrari bezig aan een ijzersterke en indrukwekkende inhaalrace. De Spanjaard haalde de ene na de nadere wagen in. De vele inhaalmanoeuvres van Sainz stonden in schril contrast met wat Lewis Hamilton verwezenlijkte.
LAP 14/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Sainz is having a mighty race ?
The Spaniard picks off Ricciardo and is up to P4 – he started P18! ?#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/MWHPkLBqrJ
In het middenveld zagen we wat later een gevecht tussen Fernando Alonso en Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen haalde redelijk makkelijk de tweevoudig F1-kampioen in.
LAP 27/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Hamilton ⚔️ Alonso
Lewis gets past Fernando and moves up to P6 #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/Cv5M1GTDhB
Iets voorbij halverwege de race zagen we eindelijk ook Carlos Sainz zijn pitstop maken.
LAP 31/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Sainz (finally) pits!
On go a set of soft tyres and he comes back out in P8#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/4Mner9dcbh
Fernando Alonso moest enkele ronden later dan weer zijn wagen in de pitbox van Alpine parkeren. Het team liet hem weten dat er een probleem met de wagen was.
LAP 33/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Agony for Fernando in his 349th race
He’s been asked to come in and retire the car #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/S5AXEHnfsg
Een ronde later volgde een tweede pitstop voor Charles Leclerc. Leclerc kreeg een setje zachte banden maar kwam meer dan 19 seconden achter Max Verstappen opnieuw de baan op.
LAP 34/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Leclerc stops for a second time
Soft tyres are bolted on and he returns to the track in P2, just under 20 seconds behind leader Verstappen
Can he claw that time back? #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/vAhmqX2m5m
Max Verstappen reed met nog zo’n vijftien ronden te gaan erg comfortabel aan de leiding van de race. Verstappen leek op weg naar een erg makkelijke overwinning.
15 laps to go. Max leads after LEC pits while Checo is into the top five ? pic.twitter.com/Ld2BktPj5k
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) September 11, 2022
Met nog enkele ronden te gaan kregen we echter plots de safety car op de baan. Daniel Ricciardo parkeerde zijn McLaren immers langs de kant van de baan.
LAP 47/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Ricciardo has pulled up at the side of the track
We have a ⚠️ SAFETY CAR ⚠️#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/ETbdMtFN9T
De meeste wagens profiteerden ervan om een pitstop te maken. Daarbij ook Max Verstappen en Charles Leclerc.
LAP 49/53
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
Verstappen pits and Leclerc follows him in
⚠️ @astonmartin SAFETY CAR ⚠️ still on track#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/MfNM79KR9d
Uiteindelijk ging de safety car pas aan het einde van de laatste ronde van de baan waardoor Verstappen zijn overwinning niet meer in gevaar kwam. Charles Leclerc en George Russell vervolledigden het podium. Een indrukwekkende negende plaats was er ook voor Nyck de Vries die tijdens zijn F1-debuut meteen in de punten finishte.
Nyck de Vries is the Driver of the Day. pic.twitter.com/MUe5uTPtcB
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) September 11, 2022
Een fluitconcert was er echter voor de wedstrijdleiding omdat de race achter de safety car eindigde. Max Verstappen mocht echter zegevieren en de Nederlander kan zich tijdens de volgende race in Singapore al tot wereldkampioen kronen.