GP van Monaco: Max Verstappen zegeviert, kost strategische fout Fernando Alonso de overwinning?

Red Bull Content Pool

De race in Monaco startte droog en eindigde op een natte baan maar het was zowel aan het begin als het einde van de race dat Max Verstappen op de eerste plaats terug te vinden was. Verstappen reed quasi onbedreigd naar de overwinning, voor Fernando Alonso en Esteban Ocon die het podium vervolledigden.

22 wagens op de startgrid, waarvan twee Ferrari’s en één Ferrari F40 op een luxejacht in de haven van Monaco. Iedereen keek echter vooral naar de eerste startrij want daar stonden Max Verstappen en Fernando Alonso. Verstappen startte goed van op de pole en op de medium band kon hij Alonso op de harde band makkelijk achter zich houden.

Tijdens de eerste ronde zagen we heel wat contact en lichte aanrijding in de hairpin. Nico Hulkenberg werd bestraft met een tijdstraf van vijf seconden.

Verder kregen we tijdens de openingsfase maar weinig spektakel te zien, op een lichte aanrijding tussen Carlos Sainz en Esteban Ocon na.

Sainz beschadigde daardoor zijn voorvleugel maar de end plate vloog weg en de Spanjaard moest niet vroeger dan gepland komen pitten.

Iets voor halverwege de race controleerde Max Verstappen vooraan de race, ook al had hij op zijn voorste banden last van graining.

Ondertussen zagen we een gefrustreerde Sergio Perez in de achterhoede proberen om plaatsen goed te maken. Daarbij kwam het tot contact met Lance Stroll en even later ook met Kevin Magnussen.

Ondertussen vonden de eeste pitstops plaats maar tegelijkertijd werd er ook volop naar de regenradar gekeken. Afhankelijk van de weersvoorspelling werd er regen binnen een tiental ronden tot tegen het einde van de race voorspeld. Zou het daadwerkelijk nog gaan regenen tijdens de race? Verschillende rijders hoopten er ongetwijfeld op.

In ronde 52 begon het toch steeds meer te regenen en het circuit was ter hoogte van de hairpin en de tunnel een beetje nat, de rest van het circuit leek nog droog. Vreemd genoeg kwam Fernando Alonso toen binnen en kreeg hij van Aston Martin opnieuw droogweerbanden.

Op slicks schoof Carlos Sainz in de Ferrari van de baan, waarna beide Ferrari’s met de nodige moeite konden terugkeren naar de pits voor een setje intermediates.

Ook bij Aston Martin beseften ze dat er moest overgeschakeld worden naar intermediates. Alonso moest opnieuw binnenkomen voor intermediates. Ook Max Verstappen kwam als raceleider binnen voor intermediates.

Veel chaos en schuivers maar het was Max Verstappen die aan de leiding reed, voor Fernando Alonso en Esteban Ocon. Lewis Hamilton volgde op iets minder dan twee seconden van Ocon en de laatste podiumplaats.

Erg uitdagende omstandigheden voor de rijders in de straten van Monaco. Een bijkomend nadeel in Monaco is dat de regen door de tragere snelheden minder goed van het vizier afloopt.

Verschillende aanrijding en schuivers in de regen, dat zorgde voor verschillende gele vlaggen en inhaalmanoeuvres maar vooraan bleef Max Verstappen comfortabel aan de leiding voor Alonso en Ocon.

Opvallend genoeg was Lance Stroll tot dusver de enige rijder die moest opgeven. Yuki Tsunoda leek eveneens te moeten gaan opgeven met ‘remproblemen’ maar de Japanner reed uiteindelijk toch door.

Verstappen reed ondertussen nog steeds comfortabel vooraan met een voorsprong van meer dan twintig seconden op Fernando Alonso. Verstappen maakte echter een klein foutje waardoor hij met zijn rechter achterband tegen de vangrails reed. De Nederlander kwam met de schrik vrij.

Met nog enkele ronde te gaan moest ook Kevin Magnussen als tweede rijder opgeven. De rijders die nog wel op de baan waren kregen ondertussen steeds meer een ‘droge rijlijn’.

Uiteindelijk slaagde Max Verstappen er probleemloos in om de race uit te rijden en de legendarische race doorheen de straten van Monaco op zijn naam te schrijven. Fernando Alonso finishte als tweede terwijl Esteban Ocon voor Alpine de strijd met Lewis Hamilton om de derde en laatste podiumplaats wist te winnen. Dolle vreugde dus bij Alpine maar ook bij Mercedes zullen ze enigszins tevreden zijn met een vierde en vijfde plaats.

Bij Aston Martin werd er gematigd gevierd. Waarschijnlijk kwam het besef dat ze bij de eerste pitstop Alonso meteen op intermediates hadden moeten plaatsen. Nu maakte de Spanjaard kort na elkaar twee pitstops en dat betekende mogelijk het verschil tussen winst en verlies in Monaco.

Door zijn overwinning in Monaco en het feit dat teamgenoot Sergio Perez buiten de punten finishte vergroot Max Verstappen aanzienlijk zijn voorsprong in het kampioenschap.