Social media-cijfers Formule 1 nemen een forse duik door dominantie Red Bull en Max Verstappen

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Na verschillende jaren van forse groei op de sociale media wordt de Formule 1 nu geconfronteerd met een serieuze afname van haar cijfers. De dominantie van Red Bull en Max Verstappen wordt als oorzaak daarvan naar voor geschoven.

Onder voormalig F1-baas Bernie Ecclestone had de Formule 1 nooit zo weten te groeien op de sociale media maar als eigenaar Liberty Media heeft de voorbije jaren de aanwezigheid van de Formule 1 op de sociale media aanzienlijk uitgebreid. Dat valt ook af te leiden uit de groeicijfers van de Formule 1 op de sociale media.

Vooral in de periode 2016-2022 wist de Formule 1 aanzienlijk te groeien maar aan die forse groei is nu een einde gekomen. Er is niet alleen sprake van het ‘stilvallen’ van de groei, er is zelfs sprake van een forse terugval van de sociale media-cijfers van de Formule 1, zo blijkt uit een analyse door ‘Buzz Radar’ een bureau op het vlak van ‘social intelligence’.

Buzz Radar analyseerde de cijfers va de Formule 1 op de sociale media de voorbije twaalf maanden. Daaruit blijkt dat er een serieuze terugval is in de cijfers sinds Red Bull en Max Verstappen de Formule 1 domineren. Meer zelfs, Buzz Radar claimt zelfs dat de Formule 1 na de veelbesproken seizoensfinale tijdens de GP van Abu Dhabi 2021 een piek heeft bereikt. De recordcijfers die de Formule 1 het jaar nadien op de sociale media in 2022 behaalde zullen maar moeilijk overtroffen kunnen worden.

Mits gebruik van AI-technieken heeft Buzz Radar zo’n 70 miljoen F1-gerelateerde posts op de sociale media geanalyseerd die de voorbije tien jaar geplaatst werden. Uit die data zou blijken dat er tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar maar liefst 70 procent minder posts over de Formule 1 zijn geplaatst. Bovendien zijn er ook de helft minder nieuwe volgers en ook het sociale media-bereik is met zo’n 60 procent teruggevallen.

Buzz Radar komt bovendien ook tot een opvallende conclusie, namelijk dat er in 2023 op een andere manier wordt gesproken over de Formule 1.

“Er is een groei aan negatieve reacties,” aldus Buzz Radar. “Worden zoals ‘saai’ en ‘vervelend’ worden nu vaker gebruikt in beschrijvingen, ze hebben de plaats ingenomen van positieve worden zoals ‘interessant’ en ‘leuk’.

Dit alles zou komen door de dominantie van Red Bull Racing en Max Verstappen …

 202120222023
Vermeldingen3,19 miljoen6,14 miljoen1,83 miljoen
Nieuwe volgers624 270911 150489 370
Bereik35,63 miljard61,73 miljard22,16 miljard