GP van Groot-Brittannië: Emotionele Lewis Hamilton zegeviert tijdens knotsgekke race

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Lewis Hamilton is er op het circuit van Silverstone in geslaagde om tijdens een erg spannende en knotsgekke race voor de negende keer de GP van Groot-Brittannië te winnen, een absoluut record. Max Verstappen en Lando Norris vervolledigden het podium.

George Russell startte de race goed van op de pole en bleef aan de leiding van de race, voor Lewis Hamilton en Lando Norris. Norris verloor even later echter een positie aan Max Verstappen die de derde plaats veroverde.

Russell had tijdens de beginfase van de race slechts een kleine voorsprong op Lewis Hamilton en we kregen een bijzonder boeiende beginfase van de race.

De race was ook nog maar pas begonnen en de rijders werden al gewaarschuwd dat er regen op komst was. Lang zou het inderdaad niet duren tot de eerste regendruppels zouden beginnen vallen.

Wat verderop het rijdersveld was Charles Leclerc begonnen aan een sterke race. De Monegask had enkele ronden ver in de race al drie wagens ingehaald.

Ondertussen kregen de rijders steeds meer waarschuwingen dat de regenwolken steeds dichterbij komen en dat die regen cruciaal kan zijn voor de race en de strategie die gehanteerd wordt.

Er werd een kortere regenbui voorspeld waarna het even zou stoppen met regenen, daarna zou dan weer een langere en meer intense regenbui volgen.

Na enkele ronden aandringen slaagde Charles Leclerc er in voorlopig nog droge omstandigheden in om Lance Stroll in te halen. Leclerc op de zevende plaats, een mooie prestatie tot dusver van Leclerc.

Lando Norris kwam ondertussen aansluiten bij Max Verstappen, de jonge Brit was vastberaden om zijn verloren positie opnieuw goed te maken.

In ronde 15 slaagde Norris erin om Max Verstappen te passeren en dat leidde tot heel wat gejuich op de tribunes rondom het circuit van Silverstone. Dolle vreugde bij de Britse fans.

Even later was het ook de beurt aan Oscar Piastri om in de tweede McLaren voorbij te gaan aan Max Verstappen.

Vooraan streden ondertussen beide Mercedes-rijders voor de leiding in de race. Lewis Hamilton ging uiteindelijk voorbij aan George Russell en was de nieuwe leider in de race. Ondertussen begon het ook iets heviger te regenen.

Hamilton kon echter niet lang genieten van die leidersplaats want naarmate het heviger begon te regenen kwamen de McLarens figuurlijk onder stoom.

Beide McLarens leken op rails te rijden terwijl beide Mercedes-rijders naast de baan gingen. Even later werden ze allebei gepasseerd door de McLarens.

Net voor halverwege de race reed Lando Norris aan de leiding van de race, voor Oscar Piastri, Lewis Hamilton, George Russell en Max Verstappen. Charles Leclerc was samen met onder andere Sergio Perez overgeschakeld op intermediates en dat bleek een foute keuze te zijn.

De echt zware regen kwam immers pas veel later en de rijders op slicks konden immers nog even doorgaan en hadden tot aan hun eerste pitstop voor intermediates duidelijk een groot voordeel wat de rondetijden betreft.

Iets voorbij halverwege de race was het dan toch tijd voor de rijders vooraan om van banden te wisselen. Opmerkelijk genoeg lieten ze bij McLaren alleen Lando Norris een pitstop maken in plaats van een dubbele pitstop uit te voeren zoals bij Mercedes. Oscar Piastri werd daardoor flink benadeeld want hij verloor erg veel tijd.

Piastri kwam een ronde later dan toch binnen en hij verloor daardoor heel wat plaatsen. De Australiër moet ongetwijfeld erg gefrustreerd zijn dat hij pas een ronde later binnen kwam.

Max Verstappen was ondertussen aan het worstelen op de intermediates. Verstappen had duidelijk geen goed gevoel in de wagen.

In ronde 34 kreeg George Russell een boodschap die je als thuisrijder nooit te horen wil krijgen: “Box, Box, retire the car”.

Opgave dus voor George Russell en dus al zeker geen drie Britse rijders op het podium. De ontgoocheling viel duidelijk af te lezen van Russell zijn gezicht.

Met nog minder dan vijftien ronden te gaan kregen we een nieuwe reeks pitstops want het circuit was ondertussen serieus aan het opdrogen. Al de rijders schakelden over op slicks en Lewis Hamilton was één van de eersten.

Een ronde later volgde ook Lando Norris en dat leek net een ronde te laat voor Norris. Lewis Hamilton had ondertussen temperatuur in zijn zachte bandencompound gekregen, Norris kwam achter Hamilton opnieuw de baan op en keer tegen een achterstand van iets meer dan twee seconden aan.

Hamilton reed aan de leiding met zo’n twee seconden voorsprong op Norris, zou Norris die kloof nog kunnen dichten? Max Verstappen was op de harde bandencompound dan weer sneller dan Hamilton en Norris, ook Verstappen leek dus aanspraak te maken op de overwinning.

Met nog vijf ronden te gaan reed Lewis Hamilton aan de leiding met zo’n drie seconden voorsprong op Lando Norris.

Max Verstappen reed ondertussen binnen de seconde van Lando Norris en mocht DRS beginnen gebruiken. Verstappen slaagde er tijdens de eerste poging al meteen in om Norris te passeren.

Voor Lewis Hamilton in te halen was het echter te laat, Verstappen moest tevreden zijn met de tweede plaats. Lewis Hamilton reed immers gecontroleerd de race uit en zegevierde tijdens zijn thuisrace, voor de negende keer won Lewis Hamilton de GP van Groot-Brittannië, een absoluut record!

Max Verstappen vervolledigde dus het podium, Lando Norris moest genoegen nemen met de derde plaats. Het is echter vooral Oscar Piastri die op de vierde plaats moest balen want hij leek de snelste in de race en door de foute strategische keuze van McLaren kon hij niet eens meestrijden voor de overwinning.

Bij Mercedes werd er echter wel stevig gevierd. Lewis Hamilton behaalde dan toch nog een overwinning tijdens zijn laatste seizoen bij het Mercedes F1 team. Voor Hamilton was het zijn eerste overwinning sinds eind 2021, bijna drie jaar had hij moeten wachten op zijn 104de F1-overwinning en daarmee gingen tranen gepaard in zijn wagen.