Gebrek aan ereronde op Spa-Francorchamps oorzaak van diskwalificatie George Russell?

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

1,5 kilogram woog George Russell zijn F1-bolide te weinig na afloop van de GP van België. Velen vragen zich af hoe Mercedes die fout kon maken. Volgens sommige F1-experts is er een ‘kleine misrekening’ geweest door voor slechts één pitstop te gaan, maar ook het gebrek aan een ereronde op Spa-Francorchamps kan een cruciale rol gespeeld hebben in de diskwalificatie van George Russell.

Ongeveer zo’n drie uur lang mocht George Russell zich de winnaar van de GP van België noemen en dit na een ijzersterke race en met slechts één pitstop, daar waar de meeste andere rijders voor de ‘klassieke tweestopper’ op Spa-Francorchamps gingen. Mercedes en George Russell kregen veel lof voor de gehanteerde succesvolle strategie maar vervolgens kwam er het harde verdikt: diskwalificatie.

De Mercedes F1-bolide woog aanvankelijk meer dan de vereiste 798 kilogram inclusief rijder maar het ‘naakte gewicht’, wat neerkomt op een F1-bolide zonder de brandstof, zat er wel onder want toen de afgevaardigden van de FIA de brandstof uit de Mercedes W15 van George Russell haalde woog de wagen plots zo’n anderhalve kilogram te weinig.

Mogelijk moet een oorzaak gezocht worden in de natte kwalificatie op zaterdag waarbij er met intermediates werd gekwalificeerd. Die banden hebben een ander gewicht, waardoor er een foute berekening kan gehanteerd zijn voor de race. Ook het uitvoeren van een strategie met één pitstop zorgt ervoor dat er meer bandenslijtage is bij ieder setje banden dat je gebruikt, je gebruikt immers in totaal slechts twee setjes banden terwijl je anders met een tweestopper in totaal drie setjes banden gebruikt.

De banden van George Russell waren daadwerkelijk serieus versleten toen hij finishte en mogelijk hielden ze bij Mercedes daar te weinig rekening mee. Bovendien zorgt de combinatie Eau Rouge/Raidillon er ook voor dat de houten plank onderaan de F1-bolides veel harder slijt dan op andere circuits, wat ook tot een gewichtsreductie leidt.

Maar er is nog een cruciale factor die speciaal is voor Spa-Francorchamps en de GP van België. Het is de enige race op de F1-kalender waar er na afloop van de race geen ereronde plaatsvindt en meteen na de eerste bocht omgekeerd de pitlane wordt ingereden. Daardoor krijgen de rijders ook geen kans om ‘marbles’ op te pikken met hun banden.

Het oppikken van de stukjes rubber zorgt ervoor dat de banden opnieuw iets meer wegen en kan naar verluidt minstens zo’n 300 tot 400 gram per band aan gewicht toevoegen. Zeker op een erg lang circuit zoals dat van Spa-Francorchamps waar er gedurende zo’n 7 kilometer de tijd is om marbles op te pikken zou dat een wezenlijk verschil gemaakt kunnen hebben en dus ook een diskwalificatie voor George Russell vermeden kunnen hebben.

Niet alleen de F1-fans rondom het circuit voelen zich steeds bekocht wanneer er op Spa-Francorchamps, het circuit op de F1-kalender met sowieso al het minste aantal ronden, geen ereronde wordt gereden. Ook George Russell kreeg daar nu waarschijnlijk de rekening voor gepresenteerd …