Technisch directeur Pierre Wache geeft uitleg over prestatieverlies bij Red Bull: “Er is een verklaring voor”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Pierre Wache, de technische directeur van Red Bull, geeft een woordje uitleg bij de moeilijkheden die zijn team ondervindt in het huidige F1-seizoen.

Het seizoen begon voorspoedig voor Max Verstappen en Red Bull met vijf zeges in de eerste zeven races van het jaar maar in de zeven races die daarop volgden wisten ze maar twee keer te winnen. Bovendien wist de concurrentie, in het bijzonder McLaren en Mercedes, een flinke stap voorwaarts te zetten.

Wache vertelt aan ‘Motorsport.com’ dat er verschillende factoren aan de basis liggen aan het feit dat de concurrentie Red Bull lijkt te hebben bijgebeend.

“Sommige dingen kun je toeschrijven aan de overeenkomst tussen de windtunnel en de training,” zei hij. “Onze windtunnel is relatief oud en vanwege onze positie in het kampioenschap kunnen we er minder uren in draaien.”

“Aan het begin van 2022 had Ferrari nog steeds de sterkste auto en in 2023 hadden we veel meer tegenstand verwacht, maar dat gebeurde niet.”

“Tegen de verwachting in bleef dat ook uit in de eerste races van 2024, maar met een vertraging van zo’n 4 tot 5 races kwamen die andere teams langszij.”

Het is ook het derde jaar dat de huidige regelgeving van kracht is volgens Wache is het niet meer dan normaal dat het veld dichter bij elkaar komt.

“Als je de regelgeving lang genoeg stabiliseert, kun je bijna garanderen dat het veld dichter bij elkaar komt te liggen,” zei hij. “Dat betekent niet dat het ontwikkelingsplafond bereikt is. Je kunt altijd inspiratie putten uit de ideeën van anderen. “

“De afgelopen twee jaar hebben andere teams vooral ideeën van ons overgenomen. Maar je hebt anderen ook nodig om dingen te vinden, zodat je een volgende stap kunt zetten.”

In het kampioenschap voor constructeurs voelt Red Bull de hete adem van McLaren in de nek. Wache voegt er ook nog aan toe dat Red Bull dit seizoen niet zo sterk als vorig jaar is in hoge snelheid bochten.

“De auto is zonder twijfel beter dan die van vorig jaar, maar we hebben niet op alle gebieden geleverd wat we hadden verwacht,” zei hij. “Ik denk dat we veel verbeterd zijn in de langzame en middelmatige bochten, maar aan de andere kant zijn we niet zo goed als vorig jaar in de snelle bochten.”