Rijders zijn ‘blij’ met gewicht F1-bolides dat omhoog gaat: “We moeten geen crashdieet meer volgen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

F1-rijders verwelkomen het feit dat ze vanaf volgend F1-seizoen iets meer zullen mogen wegen, al valt er ook een kritische noot te horen over het gewicht van de F1-bolides.

Vorige maand heeft de F1 Commissie beslist dat de regels rondom het gewicht van de F1-bolides voor volgend jaar aangepast worden. Volgend jaar moet het ‘minimum droog gewicht’ van de F1-bolides 800 kg zijn in plaats van 798 kg. Belangrijk hierbij is om te vermelden dat de 2 kg extra gewicht enkel betrekking mogen hebben op het gewicht van de rijder, zijn zitje en uitrusting, dat dit niet mag gebruikt worden voor andere aspecten van de wagen. Rijders verwelkomen de maatregel omdat ze niet langer een crashdieet zullen moeten volgen.

“Rijders kunnen er niet aan doen dat ze groot zijn,” aldus Ricciardo tijdens de GP van België. “Het is dan ook oneerlijk dat ze zich moeten dehydreren om het gewicht te halen.

Daniel Ricicardo behoort met zijn 1m78 tot de grotere rijders in de Formule 1. Ter vergelijking, de meeste rijders zijn rond de 1m70 en teamgenoot Yuki Tsunoda is met zijn 1m59 de kleinste rijder op de F1-startgrid. Doordat de rijders nu zo’n twee kilogram meer mogen wegen kunnen ze een andere trainingsschema volgen en mogen ze ook wat meer spiermassa op sommige plaatsen hebben waar dat tot dusver minder gewenst was.

“Ook al halen we dat gewicht niet, het is leuk dat je als atleet wat meer vrijheid hebt en dat het niet is van ‘Oh, we moeten opletten want we mogen niet te veel krachttraining doen’.”

“Het is een groot voordeel dat we nu wat meer vrijheid hebben op het vlak van het trainen, daar profiteren we allemaal van.”

Ook Ferrari-rijder Carlos Sainz is het eens met Ricciardo dat de nieuwe gewichtslimiet die volgend jaar in werking treed voordelen heeft voor de rijders.

“Ik moest altijd opletten wat ik at zodat ik niet te veel spiermassa verkreeg,” aldus Sainz die tegelijkertijd toch ook kritisch is omdat de F1-bolides een steeds hoger minimumgewicht blijven krijgen. Met de nieuwe F1-bolides in 2026 zou het gewicht echter eindelijk naar omlaag gaan.

“Twee kilo is uiteraard geen groot verschil. Het probleem is echter dat je hier en daar twee kilo blijft toevoegen, het is een trend in de Formule 1 de voorbije jaren.”

“We blijven twee kilo hier, drie kilo daar, vijf ginder toevoegen. Vroeger wogen wagens rond de 600 kilogram.”

“Ik denk dat het gewicht de wagens veiliger heeft gemaakt, er zijn veel meer impactstructuren en er werd hard gewerkt aan het verhogen van de veiligheid van de rijders. Ik ga niet ontkennen dat ik liefst zoveel mogelijk veiligheid wil.”

“Maar eender wat we kunnen doen om het gewicht opnieuw naar beneden te krijgen, dat zullen de rijders appreciëren. We hopen dat de FIA en de teams dat in overweging nemen wanneer ze het over de toekomstige regels hebben, niet alleen voor 2026.”