“Een gekke kans krijgen is nog de enige mogelijkheid om als rijder in de F1 te geraken”

Ferrari
Ferrari

Volgens Formule E-piloot Mitch Evans hangt het kunnen verkrijgen van een racezitje in de Formule 1 naast het beschikken over talent ook vooral af van het krijgen van een ‘gekke kans’ om je in de F1 te bewijzen.

Al jarenlang wordt er gezegd dat het bijzonder moeilijk is om vanuit bijvoorbeeld de Formule 2 of een andere lagere raceklasse door te stoten naar de Formule 1. Toch slaagden verschillende rijders erin om op spectaculaire wijze zich te verzekeren van een racezitje op de F1-startgrid.

Denk daarbij de laatste jaren vooral aan Nyck de Vries en Oliver Bearman. Allebei kregen ze allebei enigszins onverwacht de kans om in te vallen voor één F1-race en daarin wisten ze erg sterk te presteren en een bijzondere indruk na te laten, waarna er ook een racezitje voor het volgende F1-seizoen volgde.

Mitch Evans, die zich zelf tot GP3-kampioen wist te kronen, slaagde er zelf niet in om in de F1 te geraken. Tijdens tests in een simulator was hij naar eigen zeggen sneller dan sommige F1-piloten maar daar koop je volgens hem niets mee.

“Je hebt nood aan een gekke situatie die zich voordoet,” vertelt Evans tegenover ‘Total Motorsport’. “Zelfs het proberen verkrijgen van een reservezitje, er zijn rijders die betalen om reserverijder te zijn. Dat is gewoon belachelijk.”

Evans is bovendien kritisch voor het ophemelen van rijders wanneer ze tijdens één race mogen invallen, iets dat volgens hem ook bij Nyck de Vries en Oliver Bearman is gebeurd.

“Wanneer je er echt middenin zit en weet hoe het werkt, dan is de sport gestoord,” zegt Evans. Kijk naar Nyck de Vries. Hij zou helemaal geen kans op een F1-racezitje gemaakt hebben en toen kreeg hij een ‘gratis’ kans toen Alex Albon ziek werd. Hij deed het goed en plots is hij het beste wat er te verkrijgen is als rijder. Hij is echter dezelfde rijder als al die andere jaren.”

“Kijk naar Oliver Bearman. Het zijn goede jongens maar de week ervoor kwalificeerde hij zich in Bahrein als achttiende, vervolgens krijgt hij een kans bij Ferrari.”

“Hij deed het behoorlijk goed maar hij reed in één van de beste wagens en hij krijgt daardoor een kans. Het draait allemaal om perceptie maar de teams willen geen risico’s meer nemen met rijders. De enige manier om in de F1 te geraken is door een gekke kans in een racezitje te krijgen.”