Mercedes: “We hebben nog steeds temperatuurprobleem”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Ondanks het feit dat ze tijdens de voorbije vier races drie keer wisten te winnen beseffen ze bij Mercedes dat nog niet al hun problemen met hun wagen opgelost zijn. Vooral de temperatuur van de banden kan nog steeds een probleem vormen bij de Mercedes W15.

De Mercedes F1-bolide lijkt meer temperatuur in de achterste banden te genereren dan de wagens van de concurrentie. Onder bepaalde omstandigheden, vooral wanneer het kouder is, kan dit een voordeel zijn. Maar tijdens warmere races kan dit leiden tot het oververhit geraken van de banden waardoor ze buiten het ideaal temperatuurvenster gaan en er kan sprake zijn van extra bandenslijtage.

“Ik denk dat we op circuits zoals Silverstone een zeer stabiele achterkant van de wagen hadden,” aldus Mercedes trackside engineering director Andrew Shovlin. “In Oostenrijk en Boedapest ontbrak het ons aan stabiliteit.”

“Dat heeft allemaal te maken met het feit dat we meer temperatuur in de banden krijgen dan de anderen. We weten dat we op dat vlak nog werk te doen hebben.”

“Daar hebben we plannen voor maar het is niet een probleem dat je met slechts één aerodynamische update kan oplossen. Er zullen enkele ontwikkelen nodig zijn om dingen uit te proberen en het probleem te verhelpen.”

Wanneer Shovlin vervolgens als suggestie krijgt dat de wagen over het algemeen te weinig downforce heeft en daardoor mogelijk te veel glijdt en er daardoor meer temperatuur in de banden komt antwoordt hij het volgende.

“We denken niet dat dit de oorzaak van het probleem is,” aldus Shovlin. “Wanneer je naar Silverstone kijkt, naar de hoeveelheid downforce die de wagen daar had, het verschil met McLaren en Red Bull was niet groot.”

“Anders hadden we tijdens de eerste stint niet een beetje kunnen wegrijden. Wanneer je kijkt hoe er nu met de wagens wordt gereden dan zie je dat op het vlak van het drag-niveau alles dicht bij elkaar ligt, ook wat de hoeveelheid downforce betreft.”