GP van Italië: Charles Leclerc zegeviert en zorgt voor dolle taferelen in Monza

Ferrari
Ferrari

Charles Leclerc is er op het circuit van Monza in geslaagd om de GP van Italië te winnen. Wat niemand had verwacht, deed Leclerc toch: zegevieren en voor dolle taferelen te zorgen. McLaren moest ondanks een ideale startpositie genoegen nemen met de twee overige plaatsen op het podium, Max Verstappen finishte op de zesde plaats.

Na de slechte kwalificatie besloot Red Bull om Max Verstappen en Sergio Perez op de harde bandencompound aan de race te laten beginnen. Daarmee werd duidelijk ingezet op een eventuele safety car in de hoop zo plaatsen goed te maken.

Lando Norris maakte van op de polepositie, in tegenstelling tot in Zandvoort, een erg goede start. Toch liep het vervolgens nog mis voor Norris in de tweede chicane want daar forceerde teamgenoot Oscar Piastri zich voorbij aan Norris.

Ook Charles Leclerc profiteerde van dat inhaalmanoeuvre van Piastri op Norris want Leclerc ging voorbij aan Norris en zo viel de polesitter op minder dan een halve ronde tijd terug van de eerste naar de derde plaats. Piastri probeerde vervolgens om meteen wat weg te rijden van Leclerc maar de Monegask bleef tijdens de beginfase van de race binnen een seconde.

Ook tijdens de start ging George Russell rechtdoor in de eerste chicane. Russell beschadigde zijn voorvleugel door bij het opnieuw op de baan komen tegen één van de ‘pijltjes’ te rijden.

Tijdens de beginfase van de race bleef Charles Leclerc binnen de DRS-seconde van Oscar Piastri. Leclerc probeerde Piastri onder druk te zetten zonder al te veel van zijn banden te vragen.

Bij Red Bull hoopten ze dat Verstappen en Perez, die in tegenstelling tot de concurrentie op de harde band waren vertrokken, dat de andere wagens hun medium banden te fel zouden belasten.

In ronde 12 kwam George Russell binnen, zijn voorvleugel moest vervangen worden en dat kostte uiteraard wat extra tijd.

In ronde 15 kwam Lando Norris binnen voor zijn eerste pitstop, daarmee probeerde McLaren een undercut tegenover Charles Leclerc. Norris remde pas bijzonder laat en blokkeerde bij het binnenrijden van de pits de banden.

Bij Ferrari reageerde men op de pitstop van Norris door een ronde later Charles Leclerc ook binnen te roepen maar Leclerc kwam na Norris opnieuw de baan op. De undercut was duidelijk ‘krachtig’ op het circuit van Monza.

Nog een ronde later volgde ook raceleider Oscar Piastri. Daarmee kwam Carlos Sainz aan de leiding, voor Max Verstappen en Sergio Perez.

Max Verstappen ging ondertussen iets te breed in de tweede Lesmo en in de grindbak, gelukkig voor Verstappen zonder grote gevolgen.

In ronde 22 kwam Max Verstappen op zijn harde banden binnen, opmerkelijk was dat Red Bull Verstappen opnieuw op een setje harde banden de baan op stuurde. Daardoor volgde er sowieso nog een tweede pitstop. Problematisch voor Verstappen was dat de band rechts achteraan slecht van de wagen kwam. De pitstop duurde daardoor meer dan zes seconden, dit to grote frustratie van Verstappen die meermaals op het stuur klopte.

Bij McLaren gaven ze ondertussen de boodschap dat Piastri en Norris met elkaar zouden mogen strijden maar Norris leek niet onmiddellijk een bedreiging te kunnen vormen voor Piastri.

Carlos Sainz voerde zijn eerste pitstop later uit dan de concurrentie, het leek alsof Ferrari met een ‘split strategy’ de race probeerde uit te rijden. Sainz op een éénstopper terwijl Leclerc op een tweestopper leek te staan. Wat verderop het rijdersveld zagen we een mooi gevecht tussen Russell en Perez.

In ronde 33 zagen we Lando Norris voor een tweede keer binnenkomen. Norris kwam achter Max Verstappen opnieuw de baan op, Verstappen moest nog een tweede keer stoppen maar hij kreeg de boodschap dat hij moest verdedigen tegenover Norris zodat de McLaren-rijder extra tijd zou verliezen.

Enkele ronden later kwam Norris aansluiten bij Max Verstappen maar Verstappen verdedigde inderdaad met het mes tussen de tanden. Norris verloor daardoor kostbare tijd.

In ronde 38 zagen we George Russell eindelijk voorbij gaan Sergio Perez. Ook dat was een gevecht waarbij er stevig verdedigd werd.

Oscar Piastri kwam in ronde 39 binnen voor zijn laatste pitstop. Charles Leclerc bleef echter wel doorgaan, de Monegask en Ferrari leken alles te riskeren en voluit voor de overwinning te proberen gaan.

Bij Charles Leclerc zou alles rond bandenmanagement draaien, zou Leclerc zonder al te veel tijdverlies en als eerste de finish kunnen halen?

Oscar Piastri ging vol in de aanval en was meer dan een seconde per ronde sneller dan Charles Leclerc die aan de leiding reed. Leclerc of Piastri, wie zou op het circuit van Monza zegevieren?

Met nog acht ronden te gaan ging Oscar Piastri voorbij aan Carlos Sainz. Piatsri kon nu nog meer gaan jagen op Charles Leclerc die met Sainz zijn laatste verdediging zag wegvallen.

Met nog zeven ronden te gaan naderde Oscar Piastri maar voorlopig niet voldoende om Charles Leclerc in te kunnen halen. De Tifosi in de tribunes begonnen nog meer te dromen van een Ferrari-overwinning.

Met nog twee ronden te gaan had Charles Leclerc meer dan vijf seconden voorsprong op Oscar Piastri. Charles Leclerc leek inderdaad op weg om de GP van Italië, de thuisrace van Ferrari op het circuit van Monza, te gaan winnen.

Charles Leclerc won inderdaad en dat zorgde voor heel wat emoties over de boordradio en dolle vreugde in de tribunes. De Tifosi gingen uit hun dak en er werd een stevig feestje gevierd.

Oscar Piastri en Lando Norris vervolledigden het podium, voor de jarige Carlos Sainz die net naast het podium finishte. Bij McLaren zullen ze echter stevig balen want met beide wagens op de eerste startrij kan zeker gesproken worden van een gemiste kans.

Max Verstappen finishte als zesde en beperkte vooral de schade omdat McLaren zichzelf strategisch in de voet schoot en Lando Norris achter Piastri liet finishen.