De F1-kalender is de voorbije jaren stevig gegroeid, ondertussen staan er al een recordaantal van 24 races op de F1-kalender, maar er is nood aan extra ruimte en locaties. Daarom dreigen verschillende races en circuits van de F1-kalender te verdwijnen omdat ze plaats moeten maken voor nieuwe races.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de contracten voor de GP van België en GP van Nederland lopen volgend jaar af. Daarmee dreigen de circuits van Spa-Francorchamps en Zandvoort van de F1-kalender te verdwijnen. Een mogelijk oplossing die in de wandelgangen al langer wordt gesuggereerd is dat België en Nederland afwisselend op de F1-kalender staan.
Vooral ‘historische circuits’ dreigen te verdwijnen want ook het circuit van Monza en de GP van Italië dreigen te verdwijnen. Het is dan ook geen toeval dat ze op het circuit van Monza een ingrijpende renovatie hebben gedaan in de hoop hun plaats op de F1-kalender veilig te stellen. Tot dusver is er echter van een contractverlenging nog geen sprake.
Tijdens het coronajaar 2020 viel het circuit van Imola in en dat zag het beloond met een verlengd verblijf op de F1-kalender. Daarmee staan er al enkele jaren twee F1-races in Italië op de F1-kalender. Wetende dat Monza zelfs ter discussie staat, lijkt Imola te gaan sneuvelen want daar zijn de faciliteiten compleet verouderd.
Een gelijkaardig verhaal in Spanje waar Barcelona lijkt te gaan verdwijnen. Het Circuit de Barcelona-Catalunya heeft een contract tot in 2026 maar in hetzelfde jaar verschijnt Madrid als nieuwe race op de F1-kalender. Voor twee F1-races in Spanje lijkt geen plaats en daarom lijkt Barcelona al een jaar eerder te gaan sneuvelen.
Wat tot jarenlang voor onmogelijk werd gehouden, een F1-kalender zonder Monaco, lijkt steeds meer een mogelijkheid te kunnen worden. Monaco moest vroeger niets betalen maar krijgt nu net als de andere circuits de rekening gepresenteerd.
Ook China, dat na een jarenlange corona-pauze terugkeerde op de F1-kalender lijkt ook ter discussie te staan. Er komen te weinig fans naar het circuit, zelfs met de Chinees Guanyu Zhou die momenteel nog op de F1-grid staat. Ook Mexico, waar de F1 wel enorm populair is dankzij Sergio Perez, dreigt van de F1-kalender te vallen, zeker wanneer Sergio Perez zou besluiten om de F1 vaarwel te zeggen.
U merkt het, er kan niet alleen veel bewegen op de rijdersmarkt, ook wat de F1-kalender betreft kan het er tegen 2026 helemaal anders uitzien.
LAND | CIRCUIT | GESCHAT JAARBEDRAG (USD) | EINDE CONTRACT |
---|---|---|---|
Italië | Monza | 22 miljoen | 2025 |
Monaco | Monte Carlo | 15 miljoen | 2025 |
Mexico | H. Rodriguez | 25 miljoen | 2025 |
China | Shanghai | 50 miljoen | 2025 |
Italië | Imola | 28 miljoen | 2025 |
België | Spa | 22 miljoen | 2025 |
Nederland | Zandvoort | 32 miljoen | 2025 |
VS | Austin | 25 miljoen | 2026 |
Spanje | Barcelona | 25 miljoen | 2026 |
Azerbeidzjan | Baku | 55 miljoen | 2026 |
Singapore | Marina Bay | 35 miljoen | 2028 |
Japan | Suzuka | 25 miljoen | 2029 |
Brazilië | Interlagos | 25 miljoen | 2030 |
Saoedi-Arabië | Djedda | 55 miljoen | 2030 |
Oostenrijk | Red Bull Ring | 25 miljoen | 2030 |
Abu Dhabi | Yas Marina | 40 miljoen | 2030 |
VS | Miami | samenwerking | 2031 |
Canada | Montreal | 30 miljoen | 2031 |
Qatar | Losail | 55 miljoen | 2032 |
Hongarije | Hungaroring | 40 miljoen | 2032 |
VS | Las Vegas | F1 is eigenaar | 2032 |
Groot-Brittannië | Silverstone | 25 miljoen | 2034 |
Bahrein | Sakhir | 45 miljoen | 2036 |
Australië | Albert Park | 35 miljoen | 2037 |
Spanje | Madrid | ? | 2035 |