Red Bull-teambaas Christian Horner en Max Verstappen verdedigen de beslissing van de stewards om Lando Norris een tijdstraf op te leggen. Volgens Horner moeten ze bij McLaren bovendien naar zichzelf kijken omdat ze Norris niet gevraagd hebben om Verstappen opnieuw te laten passeren.
“De regels zijn zeer duidelijk, buiten de witte lijnen mag je niet inhalen,” reageerde Verstappen na de GP van de USA. “Ik heb het in het verleden ook gedaan, ik denk in 2017 ofzo, en ik heb er mijn podiumplaats door verloren.”
“Ik probeerde rustig te blijven en deed mijn best om de wagen naar de finish te rijden. Het was niet eenvoudig met de banden en de situatie waarin ik me bevond. Maar over het algemeen heb ik wel genoten van de strijd die we voerden.”
Verstappen werd vervolgens gevraagd of hij sympathie had voor het standpunt van McLaren maar daar antwoordde Verstappen het volgende op: “Nee, dat heb ik niet. Ik bedoel, ze klagen tegenwoordig wel erg veel.”
Ook Red Bull-teambaas Christian Horner toonde weinig begrip voor McLaren en Lando Norris.
“Eerst en vooral, het racen tussen hen beide was erg competitief en geweldig om naar te kijken, al de rijders kennen de regels die er zijn,” aldus Horner. “Ze bespreken de regels in specifieke bochten tijdens de briefings met verschillende stewards en de racedirecteur.”
“Kijk, het inhaalmanoeuvre vond naast de baan plaats. Wij hebben ooit ook zoiets meegemaakt, ik geloof met Kimi Raikkonen in 2018 (het was in 2017).”
“Voor ons was het dan ook kristalhelder dat het inhaalmanoeuvre naast de baan plaatsvond. Hij had de plaats dan ook moeten teruggeven. Hij besloot dat niet te doen, daarom was er een straf.”
“Voor ons was het dan ook erg zwart-wit.”
Horner was ook van mening dat McLaren aan Lando Norris had moeten vragen om zijn positie terug aan Verstappen te geven en dat daarom ook McLaren vooral naar zichzelf moet kijken.
“Wat ik niet begrijp is dat het duidelijk was dat er een straf zou volgen, of het leek toch duidelijk dat er een straf ging volgen,” aldus Horner. “Met het voordeel van de wagen en het bandenvoordeel dat McLaren op dat moment in de race had, zag het er naar uit dat hij de positie ter hoogte van de eerste bocht zou teruggeven.”
“Maar er was wat verwarring. Mocht hij de positie meteen hebben teruggegeven dan zou hij waarschijnlijk voldoende snelheid gehad hebben om opnieuw een inhaalmanoeuvre te doen.”