In Mexico waren er al geruchten en nu heeft Dr. Helmut Marko ook bevestigd dat Max Verstappen komend raceweekend in Brazilië een gridstraf zal incasseren.
Tijdens het raceweekend in Mexico kreeg Max Verstappen af te rekenen met motorproblemen. Het was niet de eerste keer dit seizoen dat Verstappen motorproblemen had en het zag er dan ook niet goed uit voor Verstappen voor de rest van het seizoen. De kans leek bijna onbestaande dat Verstappen zonder extra motor het seizoen zou kunnen afwerken.
Nadat Max Verstappen eerder al tijdens de GP van België een gridstraf incasseerde door een motorwissel zal Verstappen ook komend weekend een gridstraf incasseren. Verstappen zal op zijn minste een zesde interne verbrandingsmotor in gebruik nemen, waardoor hij minstens vijf plaatsen achteruit zal moeten op de startgrid.
Mocht Verstappen toch een volledige motorwissel ondergaan dan zal hij helemaal achteraan de startgrid moeten plaatsnemen. Belangrijk om weten is dat tijdens een raceweekend met sprintrace, de gridstraf enkel van toepassing is op de hoofdrace op zondag.
“De snelheid was niet goed in Mexico omdat het motorprobleem betekende dat er een andere motor geïnstalleerd moest worden, een motor die het einde van zijn levensduur had bereikt en waarmee normaal niet meer zou geracet worden,” aldus Helmut Marko in zijn column voor ‘Speedweek’.
“Dat was één van de redenen waarom we op de rechte stukken één van de traagste wagens waren. Wanneer een F1-motor een bepaald aantal kilometer heeft afgelegd dan verliest die duidelijk merkbaar vermogen.”
“We bekijken momenteel of we de motor met het lek opnieuw kunnen gebruiken. Maar ook met die motor, het aantal kilometers houdt in dat er eigenlijk niet meer mee geracet ging worden.”
“Dit alles betekent dat we niet kunnen vermijden dat we in Brazilië een motorwissel met bijhorende gridstraf ondergaan.”