FIA stelt kostenbesparende maatregelen voor

De FIA heeft vandaag een pakket maatregelen voorgesteld die de kosten in de Formule 1 drastisch moeten doen dalen. De nieuwe reglementen kwamen er na een vergadering tussen de FIA en de Formula One Teams’ Association (FOTA).

De meest in het oog springende maatregelen op een rijtje:

Motoren moeten opnieuw langer meegaan. Het aantal toeren per minuut wordt verlaagd tot maximum 18000 per minuut. De rijders zullen het moeten stellen met acht motoren per seizoen.Een serieuze vermindering van de aerodynamische ontwikkelingen.Testen doorheen het seizoen wordt verboden. Er zal doorheen het seizoen enkel nog getest kunnen worden op de vrije trainingen in een Grote Prijs weekend.Het aantal personeelsleden dat de teams meebrengen naar een Grote Prijs wordt omlaag gehaald. Vooral de zogenaamde spotters moeten verdwijnen en dit door een betere overdacht van informatie over de banden en brandstof tussen de teams.De fabrieksgebouwen van de teams moeten ten minste zes weken per seizoen gesloten worden.Na 1 januari 2009 is het verboden voor de teams om een windtunnel te gebruiken waarin modellen worden gebruikt met een schaal van meer dan 60% of windsnelheden van meer dan 50 meter per seconde.

Voor het seizoen 2010 zouden de maatregelen dan nog drastischer worden:

Een mogelijk gebruik van standaardmotoren, standaard versnellingsbak en gestandardiseerde KERS-systemen.Een verdere vermindering van de aerodynamische ontwikkelingen.Standaard radio- en telemetriesystemen tijdens de GP-weekends.Een verbod op bandenwarmers en een verbod op bijtanken tijdens pitstops.Beperking van het aantal faciliteiten in de fabrieksgebouwen.

De FIA kondigde verder ook nog aan dat het een speciaal onderzoek heeft ingesteld dat moet vaststellen of het kwalificatieformat moet worden aangepast en of een medaillesysteem voordeliger zou zijn in de Formule 1 dan het huidige puntensysteem. Ook een verkorting van de race afstand behoord nog tot de mogelijke maatregelen.