Het ground-effect zorgt ervoor dat door het kanaliseren van de luchtstroom onder de wagen de grip van de wagen verhoogt. Colin Chapman van Lotus plaatste, op het einde van de jaren ’70, op de zijkanten van de bodemplaat skirts, zodat de ruimte onder de bodem afgesloten was en men een kanaal kreeg. De lucht die door het kanaal stroomde, versnelde van zodra dit kanaal verlaten werd. Hierdoor werd de rest van de luchtstroom onder de wagen ook versneld en creëerde men grip. Momenteel zijn er geen wagens meer met het ground-effect van einde jaren ’70, begin jaren ’80, maar men verkrijgt momenteel hetzelfde effect door met een diffuser te werken.
Meest gelezen artikels
- Stoffel Vandoorne: “Max verstappen houdt ervan om te klagen, ook als hij met grote voorsprong wint” geplaatst op april 27, 2024
- Formule E steekt de F1 met nieuwe generatie wagens voorbij: dit is de Gen3 evo geplaatst op april 26, 2024
- Nico Rosberg onthult dure titelstrijd met Lewis Hamilton: “Ik moest na een crash 420 000 euro aan Mercedes betalen!” geplaatst op april 26, 2024
- “Adrian Newey verlaat Red Bull aan het einde van het seizoen” geplaatst op april 25, 2024
- Officieel: Nico Hulkenberg tekent bij Audi en gaat voor het Stake F1 team racen geplaatst op april 26, 2024
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print