Ferrari vreest nieuwe problemen met windtunnel

Ferrari kende de voorbije seizoenen problemen met haar windtunnel. Daarom gebruikt de renstal nu een windtunnel van Toyota, maar dat zal mogelijk voor de wagen van 2014 problemen geven.

De afgelopen twee jaar ondervond Ferrari meermaals dat de resultaten van haar windtunnel niet overeen kwamen met de resultaten op de circuits. Zo testte het bijvoorbeeld nieuwe onderdelen in haar windtunnel maar bij het testen van deze onderdelen tijdens raceweekend bleken de onderdelen op de wagen niet te werken zoals verwacht.

Dit zorgde er uiteraard voor dat Ferrari met onderdelen zat die plots niet functioneerden en waardoor de verdere ontwikkeling van haar wagen verstoord werd. Het zorgde ervoor dat Ferrari de voorbije twee seizoenen niet zo competitief was als verwacht.

Het probleem werd ontdekt door de onderdelen zowel in de eigen windtunnel als in een windtunnel van Toyota te testen. Uiteindelijk besloot Ferrari om de nieuwe onderdelen alsook de wagen voor het huidige seizoen in de windtunnel van Toyota te ontwikkelen. Dit leidde tot betrouwbare resultaten. Ondertussen werd de eigen windtunnel stilgelegd voor onderhoudswerken.

De teams zijn nu echter ook al bezig met de ontwikkeling van hun wagens voor 2014, dit omdat er voor volgend seizoen ingrijpende reglementswijzigingen zijn. Het is dan ook cruciaal om op tijd met de ontwikkeling te beginnen. De wagen voor 2014 wordt momenteel dan ook in de windtunnel van Toyota gedaan.

Bij Ferrari verwacht Nikolas Tombazis, hoofd van de ontwerpafdeling, echter problemen wanneer de windtunnel in Maranello later dit jaar opnieuw in gebruik zal genomen worden.

“Iedere wijziging van windtunnel brengt risico’s met zich mee. Het wisselen van windtunnel tijdens de ontwikkeling zal dus ons werk compromiteren,” zegt Tombazis tegenover Autosport. “Ideaal zou het zijn wanneer we het werk klaar zouden hebben en vervolgens met onze windtunnel in Maranello kunnen werken waarin we dan volledig vertrouwen hebben.”

Ferrari vreest vooral dat de resultaten van beide windtunnels elkaar gaan beïnvloeden tijdens het proces waarbij de nieuwe wagen voor 2014 wordt ontworpen.

“Het is geen ideale situatie waarin we zitten. We besloten om het nu te doen omdat we anders het probleem maar voor ons uit zouden schuiven,” besluit Tombazis.

Ferrari hoopt dankzij de upgrade van haar windtunnel de kloof met de andere teams die het had op het vlak van haar windtunnel te dichten. 2013 en 2014 vormen dan ook twee zeer uitdagende jaren voor de Italiaanse renstal.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}