Lotus verrast met erg bijzondere update voor Spa-Francorchamps

Het Lotus F1 team geeft haar E21 een tien centimeter langere wielbasis voor de GP van België op het circuit van Spa-Francorchamps.
image
De meeste teams brengen naar ieder raceweekend een aantal updates mee om de wagen te verbeteren maar wat Lotus voor de GP van België van gaat doen is wel erg bijzonder.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport zou Lotus haar E21-bolide voorzien van een wielbasis die maar liefst tien centimeter verder uit elkaar staat. Aangezien de voor- en achterbanden tien centimeter verder uit elkaar staan moet de wagen dan ook voorzien worden van een langere neus. Dit is nodig zodat de afstand tussen de voorvleugel en banden dezelfde blijft.

Er zijn nog bijkomende gevolgen. De wagen moet immers opnieuw twee crashtests doorstaan, meer bepaald de frontale en zijwaartse crashtest.

Naar de specifieke reden waarom Lotus voor deze grondige aanpassing van haar wagen kiest is het raden. Er zijn immers heel wat mogelijke redenen maar volgens Auto Motor und Sport zou Lotus vooraan de wagen een specifiek onderdeel ingebouwd hebben dat iets te zwaar is. Door het extra gewicht zouden de voorbanden te zwaar belast worden waardoor er plots te veel graining optreed bij de voorbanden.

Door meer ruimte te voorzien wil Lotus de gewichtsverdeling van haar E21 opnieuw optimaliseren. Bij Lotus ontkennen ze alvast dat de langere wielbasis er komt omwille van de nieuwe banden die Pirelli in Hongarije introduceerde.

“De langere wielbasis heeft niets te maken met de nieuwe banden van Pirelli,” aldus Alan Permane.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}