Preview: GP van Italië

Na de Grote Prijs van België is het traditiegetrouw de beurt aan de Grote Prijs van Italië. Na Spa-Francorchamps wordt er opnieuw op een snel circuit gereden, ook al gaat het in Monza nog een stukje sneller. Er staat dit weekend met Monza opnieuw een klassieker op het programma.
image
Snelheden tot 360 km/h, dat kan enkel bereikt worden op het Autodromo Nazionale di Monza. Het circuit ligt nabij de Italiaanse stad Milaan. Snelheidsduivels komen hier zeker aan bod, want het circuit van Monza is het snelste van de hele kalender.

De kenmerken van het circuit zijn erg makkelijk te verwoorden: lange rechte stukken gevolgd door remzones met chicanes of snellere bochten als de Parabolica. Sinds 2014 is de grindbak naast de Parabolica weggehaald. Er ligt nu een laag asfalt, wat de bocht minder lastig maakt om te nemen.

Het circuit is 5 793 meter lang, waardoor er op zondag 53 ronden worden afgelegd. Twee lange rechte stukken worden gebruikt als DRS-zones. Deze bevinden zich langs start en finish en tussen Lesmo twee en de Variante Ascari.

Vorig jaar was het, zoals gewoonlijk, Mercedes die de overwinning mee naar huis nam. Het team reed zelf naar een één-twee finish. Lewis Hamilton won in extremis de race, na meerdere fouten van Nico Rosberg bij de eerste chicane.

Het mag duidelijk zijn dat er in Monza heel wat Ferrari fans van de partij zullen zijn. De tifosi bleef de laatste tijd wel vaak op hun honger zitten. In de laatste acht afleveringen van de GP van Italië won er slechts één keer een rijder van Ferrari, Fernando Alonso in 2010 tijdens zijn debuut jaar voor Ferrari. Sebastian Vettel zou dit graag overdoen. De Duitser won zijn allereerste Grote Prijs in Monza in een Toro Rosso in 2008. Vettel won de race al drie keer.

Verder zullen er bij Williams geen twijfels meer zijn. Hun rijders liggen ondertussen vast voor het komende seizoen. Daarnaast is ook Nico Hülkenberg zeker van een zitje bij zijn huidige werkgever Force India.

Pirelli zal de teams voorzien van de zachte en medium banden. Vorig jaar kozen ze bij Pirelli nog voor de minder agressieve medium en harde banden. Dit jaar doen ze het anders. Zo willen ze trachten de normale éénstopper op Monza te voorkomen.

In de buurt van Monza worden er dit weekend temperaturen om en bij de 25 graden verwacht. Op vrijdag zou het droog blijven met 27 graden. Zaterdag is de kans op regen een stuk groter. Dat belooft dus voor de kwalificatie. Op zondag lijkt het dan opnieuw droog te gaan blijven.

Tijdsschema GP van Italië:
– Vrijdag 4 september 10:00-11:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 4 september 14:00-15:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 5 september 11:00-12:00: Derde vrije training
– Zaterdag 5 september 14:00-15:00: Kwalificatie
– Zondag 6 september 14:00: Race
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:18:”monza_headline.jpg”;}
De GP van Italië wordt verreden op het hoge snelheid circuit van Monza, een circuit waar altijd een bijzondere sfeer hangt.