Renault speelde met vuur in zoektocht naar meer vermogen voor haar motor

Bij Renault geven ze toe dat ze dit seizoen veel risico’s hebben genomen in hun pogingen om meer vermogen te puren uit hun krachtbronnen. Die zoektocht naar meer PK’s heeft ook een impact op de betrouwbaarheid gehad.

Met Red Bull won er in 2017 drie maal een Renault-motor een race. We kunnen echter niet naast het feit kijken dat de drie teams die aantreden met de Franse krachtbronnen meermaals geconfronteerd werden met betrouwbaarheidsproblemen.

Vergeleken met Mercedes en Ferrari verzamelde Renault 300 plaatsen extra aan gridstraffen, dat is te veel als je voor de prijzen wil meedoen. Red Bull-teambaas Christian Horner had het zelfs over het slechtste seizoen in tien jaar op het vlak van betrouwbaarheid.

Bij Toro Rosso was de situatie tegen het einde van het seizoen bijna onhoudbaar geworden. De formatie uit Faenza spaarde Renault niet na een reeks uitvalbeurten en uitte openlijk kritiek op de Fransen.

Renault-teambaas Cyril Abiteboul verontschuldigt zich voor deze slechte resultaten maar laat langs de andere kant weten dat het noodzakelijk was om hun krachtbron op een agressieve manier te ontwikkelen om niet nog meer terrein te verliezen ten opzichte van Mercedes en Ferrari.

“Het is overduidelijk dat betrouwbaarheid ons grootste pijnpunt was,” aldus Abiteboul tegen ‘Motorsport’. “Dat heeft zowel ons als onze klanten veel punten gekost en dat vind ik spijtig.”

“Het probleem was een combinatie van een nieuwe motor en te weinig kilometers op de testbank tijdens de winter. We liepen tijdens de eerste testen in Barcelona, en tijdens het begin van het seizoen, tegen een aantal problemen aan. Dan is het natuurlijk vrij laat om nog verbeteringen aan te brengen.”

“Later in het seizoen speelden we wat met vuur door het vermogen op te drijven en dat had een impact op de betrouwbaarheid. Daar bovenop kregen we nog te maken met koelingsproblemen en niet alle teams slaagden erin om die te verhelpen.”

Daarmee doelt Abiteboul op Toro Rosso. De Italiaanse renstal had tijdens de tweede helft van het seizoen duidelijk meer motorproblemen dan de andere Renault-teams door het feit dat ze de krachtbronnen niet voldoende koeling konden geven.

“We hadden een paar nieuwe manieren gevonden om meer vermogen te krijgen maar die zorgden tegelijkertijd voor een eerste reeks problemen,” gaat Abiteboul verder.

“Met meer kilometers op de teller kregen we problemen op het vlak van de levensduur van de onderdelen. Dat hebben we proberen onder controle te krijgen door de bedrijfstemperatuur te verlagen en het ene team slaagde daar beter in dan het andere.”

Het waren niet alleen de klanten die te maken kregen met deze problemen, ook het fabrieksteam werd niet gespaard van problemen. Abiteboul stelt dat betrouwbaarheidsproblemen Renault de vooropgestelde vijfde plaats in het kampioenschap gekost heeft.

“Dat is negatief, ik wil dat niet minimaliseren. Elke keer dat er een Renault, of een klant van ons, moet opgeven is dat enorm frustrerend. Dat is niet goed voor onze reputatie en het is duidelijk dat er in de toekomst op de één of andere manier verbetering moet komen,” besluit de Fransman.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}