GP van Oostenrijk: Valtteri Bottas wint incidentrijke openingsrace

Valtteri Bottas heeft een incidentrijke GP van Oostenrijk gewonnen. Max Verstappen moest door technische problemen opgeven terwijl Lewis Hamilton na een tijdstraf vierde werd.


Vlak voor aanvang van de race kreeg Lewis Hamilton nog een gridpenalty van drie plaatsen waardoor de Brit niet van op de eerste startrij maar wel van op de vijfde plaats aan de race moest beginnen.


Polesitter Valtteri Bottas kende in de tweede Mercedes een goede start en wist meteen een kloofje uit te bouwen tegenover Max Verstappen. Hamilton kende een degelijke start, bleef uit de problemen, maar bleef ook op de vijfde positie.


Geleidelijk aan probeerde Hamilton posities goed te maken, al snel geraakte hij voorbij Lando Norris maar nadien beet hij zijn standen stuk op Alex Albon in de Red Bull. In de negende ronde slaagde hij er echter wel in om de teamgenoot van Max Verstappen te passeren.


In ronde 11 kregen we echter drama voor Max Verstappen. De Nederlander reed plots zeer traag over de Red Bull Ring. Verstappen geraakte nog wel tot in de pits maar daar zat er niets anders op dan op te geven. Een nulscore voor Verstappen dus en dat kan tijdens een verkort F1-seizoen dramatisch zijn voor de titelkansen van Verstappen.


Lewis Hamilton profiteerde optimaal want door de problemen van Verstappen schoof hij op naar de tweede positie in de race, op meer dan zeven seconden van Valtteri Bottas die comfortabel aan de leiding reed.


Verschillende teams en motorleveranciers introduceerden in de aanloop naar de GP van Oostenrijk nog updates maar cruciaal dit seizoen wordt de betrouwbaarheid. Dat zagen we ook opnieuw in ronde 18 want toen moest Daniel Ricciardo in zijn Renault opgeven met technische problemen.


Ronde 21 was Lance Stroll met zijn door een Mercedes-motor aangedreven Racing Point F1-bolide het volgende slachtoffer van technische problemen. Bij Mercedes werden beide rijders alvast gewaarschuwd.


De safety car kwam in ronde 26 op de baan omdat Kevin Magnussen van de baan schoof. Voor Mercedes het signaal om een dubbele pitstop uit te voeren bij Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. We kregen een drukte van jewelste in de pits.

Aan het einde van ronde 30 ging de safety car van de baan maar door die safety car verloor Bottas wel zijn voorsprong van 6 à 7 seconden op teamgenoot Lewis Hamilton.

Bottas bleef bij de herstart comfortabel maar wat verderop was er drama voor Sebastian Vettel en Ferrari. De Duitser verremde zich, raakte Sainz en spinde, waardoor hij helemaal naar achteren terugviel.


Met nog zo’n 25 ronden te gaan kregen we een titanengevecht tussen beide Mercedes-rijders voor de overwinning. Met een ruime voorsprong van tien seconden op de rest gingen Bottas en Hamilton ondanks ‘sensorproblemen’ voluit.


Plots kregen Bottas en Hamilton over de boordradio echter te horen dat de problemen kritisch waren en dat ze absoluut de kerbstones moesten vermijden om de problemen niet te verergeren.


In ronde 51 moest ook George Russell zijn F1-bolide met technische problemen aan de kant zetten, kort nadat ook Grosjean moest opgeven. We kregen opnieuw de safety car op de baan.

Bottas en Hamilton bleven buiten terwijl heel wat andere rijders wel een pitstop maakten. Bij de herstart bleef Bottas comfortabel voor Hamilton maar we kregen al meteen opnieuw een safety car.


Kimi Raikkonen verloor immers plots zijn rechter voorband. De Fin kwam op drie banden stil te staan op het rechte stuk terwijl zijn wiel zonder hem rechtdoor ging in de laatste bocht.


We kregen de zoveelste herstart met Bottas voor Hamilton en Alex Albon. Albon had als enige van de drie echter een tweede pitstop uitgevoerd met een nieuw setje banden. Albon kon zo nog een bedreiging gaan vormen voor beide Mercedes-rijders.

Op zijn nieuwere banden zette Alex Albon meteen de aanval in op Lewis Hamilton. Hamilton maakte zich breed en er kwam contact tussen beide rijders. Albon spinde en viel terug naar de laatste plaats terwijl Hamilton door kon gaan in tweede positie.


Vooraan zagen we Charles Leclerc in zijn Ferrari posities goedmaken en opklimmen naar de derde plaats. Lewis Hamilton kreeg ondertussen een tijdstraf van vijf seconden voor zijn aanrijding met Alex Albon.


Bottas reed in het slot van de race probleemloos naar de overwinning. Hamilton kwam als tweede over de finish maar door zijn tijdstraf van vijf seconden viel Hamilton terug naar de vierde plaats.


Charles Leclerc behaalde in de veel te trage Ferrari een onverhoopte tweede plaats. Ook bij McLaren was er reden tot vieren want Lando Norris behaalde zijn allereerste podiumplaats in de Formule 1.

1. V. Bottas Mercedes
2. C. Leclerc Ferrari +2.700
3. L. Norris McLaren +5.491
4. L. Hamilton Mercedes +5.689
5. C. Sainz Jr. McLaren +8.903
6. S. Pérez Racing Point +15.092
7. P. Gasly AlphaTauri +16.682
8. E. Ocon Renault +17.456
9. A. Giovinazzi Alfa Romeo +21.146
10. S. Vettel Ferrari +24.545
11. N. Latifi Williams +31.650

Opgaves:
12. D. Kvyat AlphaTauri
13. A. Albon Red Bull
14. K. Räikkönen Alfa Romeo
15. G. Russell Williams
16. R. Grosjean Haas
17. K. Magnussen Haas
18. L. Stroll Racing Point
19. D. Ricciardo Renault
20. M. Verstappen Red Bull
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}