Recordaantal nieuwe jonge fans vindt de weg naar de Formule 1

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Een studie heeft uitgewezen dat de Formule 1 vorig jaar een recordaantal nieuwe, voornamelijk jonge, fans heeft aangetrokken. Procentueel zelfs meer dan het voetbal volgens ‘Insight Family.’

Alleen in Europa al wist de Formule 1 2,85 miljoen nieuwe jonge fans aan te trekken, van 17,3 miljoen naar 20,1, dat is een stijging van maar liefst zeventien procent ten opzichte van het jaar voordien. Procentueel is dat meer dan het voetbal, wat slechts een stijging van zes procent kende, maar het het aantal voetbalfans is numeriek uiteraard wel veel groter.

De Formule 1 krijgt wel concurrentie uit een onverwachte hoek, namelijk die van de esports. Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van de jongeren tot achttien jaar vooral geïnteresseerd zijn in esports, een aantal dat fel gegroeid is door COVID-19. Maar ook daar wist de F1 een graantje mee te pikken want het organiseerde zelf virtuele races met rijders als George Russell, Lando Norris en Charles Leclerc aan de start.

Vooral sinds Liberty Media de plak zwaait in de F1 is er ingezet op het aantrekken van nieuwe jonge fans en dat werpt nu zijn vruchten af. Ook de hitserie ‘Drive To Survive’ op Netflix is een schot in de roos zo blijkt, vooral bij het jonge mannelijke publiek.

“We zijn altijd aan het zoeken naar creatieve en innovatieve manieren om nieuwe soorten van publiek aan te trekken en de sport in de kijker te zetten die al door honderden miljoenen mensen gekend en geliefd is,” aldus de Marketingdirecteur van de F1 Ellie Norman. “Het is geweldig om te zien dat ons werk om een nieuw en jonger publiek aan te spreken zijn vruchten afwerpt.”

“Door het gebruik van sociale media en digitale platformen zijn we er in geslaagd om een complexe sport toegankelijk te maken voor de komende generatie van fans die nu beginnen aan hun F1-reis.”