Adrian Newey laat weten dat de ontwerpafdeling van Red Bull verder zal bouwen op het succesvolle ontwerp van 2022 voor de bolide van volgend jaar.
Red Bull kende in 2022 een boerenjaar, met de RB18 wisten zeventien races te winnen in 2022, wereldkampioen te worden bij de constructeurs en Max Verstappen naar zijn tweede wereldtitel te leiden bij de rijders.
Bij een nieuw seizoen horen altijd nieuwe innovaties en daar zal het bij de RB19 in 2023 ook niet aan ontbreken maar Adrian Newey laat bij ‘Auto, Motor und Sport’ optekenen dat het uitgangspunt van de nieuwe bolide zijn succesvolle voorganger zal zijn.
“We zullen ons concept blijven ontwikkelen omdat we dat het beste kennen,” aldus Newey. “Maar ik durf niet zeggen dat onze manier de beste is. Het is best mogelijk dat iemand anders met een beter idee op de proppen komt.”
Newey is nooit een grote fan geweest van de nieuwe regels omdat hij vindt dat er te weinig vrijheid is voor de ontwerpers om met eigen ideeën te komen. Maar bij de voorstelling van de bolides begin dit jaar zagen we toch een grote diversiteit aan ontwerpen en dat kan voor 2023 ook zomaar het geval zijn.
“Dat betekent dat niemand van ons het bij het rechte eind heeft en dat er dingen beter moeten,” gaat Newey verder. “Je kan nooit dingen zoals vleugels of sidepods isoleren, alles moet als een geheel werken.”
“De sidebox van Ferrari zal nooit op onze bodemplaat passen, en omgekeerd. Er is altijd een wisselwerking tussen beide elementen.”
“We weten allemaal nog niet waar we tegenaan zullen lopen als we onze eigen concepten ontwikkelen.”
“Misschien heeft een ander wel een veel groter ontwikkelingspotentieel dat nu nog achterblijft.”
“Denk maar aan de dubbele diffuser. Die maas in de reglementen rond de verloop van de vloer was er al de hele tijd. Dat had gewoon niemand ontdekt.”