Voor de teams wordt 2026 een bijzonder belangrijk jaar want volgend jaar gaat een volledig nieuw technisch reglement met een geheel nieuwe generatie F1-bolides en nieuwe F1-motoren in. Bij Aston Martin verwachten ze er veel van, zeker nu ze Adrian Newey als hoofdontwerper hebben. Newey probeert net als alle andere ontwerpers achterpoortjes in het reglement te ontdekken en te benutten.
“Mijn gedachten over de reglementen van 2026 lijken op mijn gedachten over de grote reglementswijziging in 2022: aanvankelijk dacht ik dat de reglementen zo restrictief waren en dat er niet veel meer overbleef (voor een ontwerper),” vertelt Adrian Newey tijdens een interview gepubliceerd op de website van Aston Martin.
“Maar vervolgens ga je dieper in op de details en besef je dat er meer flexibiliteit is voor innovatie en andere benaderingen dan op het eerste gezicht lijkt.”
Newey verwachtte begin 2022 dat de ontwerpen erg gelijkaardig zouden zijn maar uiteindelijk bleken de teams en hun ontwerpers toch verschillende richtingen uit te gaan. Aanvankelijk zagen we toen dus verschillende richtingen uitgaan en dat op basis van hetzelfde technisch reglement.
“Begin 2022 zagen we de teams echt heel verschillende richtingen uitgaan. Vier seizoenen later zijn ze grotendeels naar elkaar toegegroeid maar aanvankelijk was dat niet het geval,” aldus Newey. “De variatie tussen de teams is geweldig. Het is een beetje saai wanneer de wagens er identiek uitzien en je de wagens alleen door de livery van elkaar kan onderscheiden.”
Newey verwacht dat de teams in 2026 een gelijkaardige creativiteit aan de dag zullen leggen bij deze nieuwe generatie F1-bolides.
“Ik denk dat de kans groot is dat we in 2026 iets soortgelijks als in 2022 zullen zien. Er is voldoende flexibiliteit in de reglementen en ik weet zeker dat ze met verschillende oplossingen zullen komen.”
“Sommige daarvan zullen in de loop van de eerste twee of drie jaar geschrapt worden omdat teams steeds meer naar elkaar toegroeien.”
De teams kijken tegen onzekerheid aan, maar dat biedt volgens Adrian Newey naast angst ook kansen.
“Voor de eerste keer sinds ik me kan herinneren hebben we een reglementswijziging waarbij de reglementering op het vlak van het chassis en de motor tegelijkertijd veranderen. Dit is erg interessant … het is ook wat angstaanjagend.”