Adrian Newey, top of flop?

Adrian Newey is een genie in het ontwerpen van F1 bolides, daar kan niemand nog omheen. Maar geniaal en catastrofaal liggen soms zeer dicht op elkaar en dat weet ook Newey zelf.
image
Een radicaal nieuw concept van een van F1’s meest briljante ontwerpers en geen meter rijden in een race. Met Red Bull’s RB10, de wagen voor 2014, zijn we nog niet aan het racen, maar het is Newey wel al eerder overkomen. Een tiental jaar geleden, toen Adrian Newey nog bij McLaren werkte, kwam hij met de wagen voor 2003 opzetten met een compleet nieuw design. De wagen, MP4 18 genaamd, was in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger.

Een zeer strak design, lange smalle en neerhangende neus, smalle sidepods, gewichtsbeperkingen om met balast te kunnen schuiven en dat alles zeer dicht op elkaar gepakt. Zo dicht dat het begon te morrelen bij de mecaniciens die het te moeilijk vonden om aan de wagen te werken in vergelijking met de ruimere voorgangers bij McLaren. Het duurde al een tijd vooraleer de wagen werkelijk getest kon worden want de MP4 18 kwam niet door de zijdelingse crashtest van de FIA. Eenmaal aan het testen, ging het van kwaad naar erger.

De wagen ging om onverklaarbare redenen van de baan. Al zat daar vermoedelijk een systeem achter dat vergelijkbaar is met de geblazen diffuser. Newey gebruikte al in 2003 de uitlaatgassen om meer downforce te bekomen. Alleen viel die downforce weg als de piloten op de rem gingen staan. Wurz heeft bij het testen wel vaker bange momenten gekend. Maar het grootste probleem zat bij de combinatie motor en chassis.

De nieuwe Mercedes motor vroeg heel wat meer bijkomende koeling en die kon men niet geven met de smallere sidepods. Een continu oververhitten van de wagen was het gevolg. Tot zelfs in de versnellingsbak toe. Deze was gemaakt van een mix tussen koolstof en titanium onderdelen, maar de hoge temperatuur zorgde ervoor dat de koolstof versnellingsbak begon te delamineren.
image

Uiteindelijk duurde het tot juni 2003, reeds ver in het seizoen, vooraleer Ron Dennis besloot het project stop te zetten. Het was intussen duidelijk geworden dat de MP4 18 nooit één enkele meter in een race zou rijden en het team het seizoen zou uitrijden met de zwaar doorontwikkelde MP4 17-D die behoorlijk goed presteerde. Newey weigerde echter de plannen in de vuilnisbak te gooien en ging ermee aan de slag voor de wagen van 2004, De MP4 19.

Het is waarschijnlijk die fase die de zwanenzang ingeluid heeft van Newey bij Mclaren. Ook de MP4 19 was een wagen die McLaren niet waardig was. Er werden door het team slechts 4 punten gescoord in de eerste zeven races. McLaren eindigde het kampioenschap op de vijfde plaats. Op dat moment het slechtste resultaat van de afgelopen 20 jaar. Newey’s positie kwam onvermijdelijk onder druk. Na enige tijd werd hem dan toch nog een korte contractverlenging aangeboden tot het eind van 2005. Er gingen berichten rond dat hij een sabatjaar zou nemen of zelfs zeilboten gaan ontwerpen. Even later verklaarde hij dan toch opnieuw bij McLaren aan de slag te gaan, maar nog voor het jaareinde, lag zijn toekomst al vast.

Newey ging bij Red Bull aan de slag en leidde het team daar op een paar jaar tijd naar absolute dominantie. Zijn ontwerpen worden tot de meest geniale van de paddock gerekend. Alleen lijkt het nu, op de vooravond van het seizoen 2014, ineens weer niet te lukken en de problemen die zich voordeden bij de eerste wintertest, lijken heel sterk op wat er zich in 2003 heeft afgespeeld. Erger nog, de luxe die men nu bij Red Bull niet heeft, is de wagen van vorig jaar doorontwikkelen zoals men bij McLaren wel kon.

Maar er is geen enkel team dat zich momenteel in de handen wrijft bij de problemen van Red Bull, integendeel. Elk team in de paddock is nu benieuwd, maar vooral bevreesd voor het antwoord dat Adrian Newey zal geven, met welke ingenieuze spitvondigheden hij zal komen opdraven om het ontwerp wel te doen werken. Een andere keuze heeft hij niet. Benieuwd of het hem zal lukken voor het doven van de groene lichten in Melbourne.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print