Adrian Newey denkt dat de rangorde van de Formule 1 in 2026 bepaald zal worden door de power units en in mindere mate door de nieuwe generatie motoren.
In maart begint Adrian Newey aan een nieuw hoofdstuk in zijn al rijk gevulde carrière door aan de slag te gaan als Technisch Directeur bij Aston Martin. Het aantrekken van de legendarische ontwerper maakt duidelijk dat het voor Lawrence Stroll menens is om van Aston Martin een team te maken dat meedoet voor de prijzen.
Het is van levensbelang om meteen mee te zijn wanneer in 2026 de regels op zowel motorisch als aerodynamisch vlak een grondige facelift zullen ondergaan.
De 1.6 hybride-krachtbronnen, die in 2014 geïntroduceerd werden, blijven behouden maar ze zullen het moeten stellen zonder MGU-H. De nadruk zal liggen op het introduceren van duurzame brandstoffen en het belang van de elektrische componenten van de geüpdatete krachtbronnen zal groter worden.
De aanpassingen op aerodynamisch vlak moet ervoor zorgen dat de energieconsumptie wordt gecompenseerd en dat het aandeel van de verbrandingsmotor en het elektrische deel ongeveer even groot zal zijn.
Tegenover ‘Auto, Motor und Sport’ had Newey het volgende te vertellen: “De realiteit is dat ik me geen andere keer in de Formule 1 kan herinneren dat zowel het chassisreglement als het reglement tegelijkertijd zijn veranderd.”
“En in dit geval is het chassisreglement geschreven om te proberen te compenseren, laten we zeggen, voor het powerunitreglement”, vervolgt hij.
“Het is dus een extra dimensie. Ik denk dat motorfabrikanten tot op zekere hoogte hebben geleerd van het gebrek aan voorbereiding dat de rivalen van Mercedes vóór die verandering in 2014 hebben gedaan, maar er bestaat een kans dat één fabrikant als beste uit de bus komt en dat het een power unit-gedomineerd reglement wordt, in ieder geval in het begin.”
Newey gaat verder door te stellen dat de kans zelfs bestaat dat er een team de hele cyclus van de nieuwe regelgeving kan domineren als ze een voorsprong hebben op het vlak van de verbrandingsmotor.
“Er is een kans, als het aan de kant van de verbrandingsmotor ligt, dat iemand met een dominante verbrandingsmotor komt die de hele cyclus van de formule meegaat,” zei Newey.
“Door de manier waarop de regelgeving is geschreven, is het heel moeilijk voor mensen met een achterstand om die in te halen.”
“Als het aan de elektrische kant is, dan is er veel meer mogelijkheid om je achterstand in te halen.”