Akkoord om inhalen in de F1 vanaf 2019 te bevorderen

De F1 Commissie heeft maandag een aantal reglementswijzigingen gestemd die vanaf het F1-seizoen 2019 het inhalen moeten bevorderen.


Inhalen in de Formule 1 is al langer een probleem maar sinds de introductie van de bredere F1-bolides vorig jaar is het probleem nog groter geworden. De bredere F1-bolides verstoren nog meer dan vroeger de luchtstroom waarin een achtervolger moet rijden, waarmee het voor die wagen moeilijk is om zijn voorligger te naderen en te volgen.

Uiteraard wordt dan ook het inhalen op zich bemoeilijkt. Met enkele reglementswijzigingen voor het F1-seizoen 2019 wil men het inhalen opnieuw eenvoudiger maken. Verschillende maatregelen op aerodynamisch vlak moeten dit mogelijk maken.

De hoofdplaat van de achtervleugel, die bij het gebruik van DRS open kan gezet worden, zal vergroot worden. Dit moet er voor zorgen dat het effect van DRS groter wordt, wat het inhalen in de DRS-zones tijdens de races eenvoudiger zal maken. Ook de endplates van de voorvleugels worden aangepast. Daardoor zal de luchtstroom over de F1-bolides anders verlopen en zouden de F1-bolides elkaar eenvoudiger moeten kunnen volgen. Een ander voorstel om de bargeboards aan te passen werd niet goedgekeurd.

Opvallend is dat de stemming op de laatste dag plaatsvond dat het technisch reglement kon aangepast worden. In de F1 Commissie moesten slechts vier van de tien teams voor een aanpassing zijn, dit op voorwaarde dat de andere partijen zoals de FIA, F1, promotors en sponsoren voor de aanpassingen zijn.

Een officiële bevestiging is er niet maar de F1-teams Ferrari, Red Bull, Renault, McLaren, Haas en Toro Rosso stemden naar verluidt tegen. Mercedes, Force India, Williams en Sauber zouden voor de aanpassing gestemd hebben.

De reglementswijzigingen moeten nu nog door de FIA World Motor Sport Council goedgekeurd worden alvorens alles formeel in een reglement gegoten kan worden.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}