Het was opnieuw geen goede race voor Red Bull, tijdens de GP van Bahrein liepen heel wat zaken mis bij het team en meteen na afloop van de race vond een crisisoverleg plaats waaraan verschillende sleutelfiguren van het team deelnamen.
Teambaas Christian Horner, adviseur Helmut Marko, technisch directeur Pierre Wache en hoofdingenieur Paul Monaghan kwamen meteen na afloop van de GP van Bahrein samen voor een crisisoverleg. Na alweer een teleurstellend resultaat waarbij niet alleen het gebrek aan competitiviteit opviel maar ook verschillende zaken die misliepen tijdens de race, gaan de figuurlijke alarmklokken af bij Red Bull.
De races volgen elkaar immers in sneltempo op en er is daardoor snel actie vereist om de situatie niet te lang te laten aanslepen en de dingen zo snel mogelijk bij te sturen in de hoop dat de kloof met de concurrentie kan gedicht worden. De regerende wereldkampioen holt ondanks de overwinning van Max Verstappen in Japan voor een groot stuk dit seizoen achter de feiten aan.
“Het is een zeer moeilijke dag voor Red Bull, dat is het duidelijk voor ons allemaal,” vertelde Marko na het crisisoverleg tegenover reporters in de F1-paddock van Bahrein.
“We moeten zo snel als het kan bijkomende performance uit de wagen kunnen halen en ook ons niveau op het vlak van de pitstops moet beter. De wagen is niet de snelste en vervolgens draaien ook de pitstops in de soep. Dat is onaanvaardbaar.”
Marko werd vervolgens door het Britse ‘Autosport’ gevraagd hoe zorgwekkend het raceweekend in Bahrein voor Red Bull is.
“Zeer alarmerend. We weten dat we niet competitief zijn en er zullen de komende races nieuwe onderdelen komen die hopelijk voor een verbetering zullen zorgen.”
“We hebben veel problemen. Het belangrijkste probleem is de balans en de grip. En vervolgens kwamen er daardoor ook de problemen met de remmen denk ik. En dan heb je ook nog eens de normale procedure met de pitstops die niet werkte, het ene na het andere probleem duikt op.”