Williams-rijder Alex Albon laat weten dat hij het gevoel heeft dat Williams op de juiste weg is nadat het team komaf heeft gemaakt met een tijdperk waarin auto’s met behulp van een excelsheet tot stand kwamen.
Ongeveer tien maanden nadat hij teambaas geworden was legde James Vowles een van de grootste pijnpunten van Williams bloot, namelijk dat bij het ontwerpen van de auto’s excelsheets gebruikt werden bij het zoeken en opvolgen van onderdelen. Vowles omschreef de werkwijze als een grap voor een team met de geschiedenis van Williams.
Ondertussen heeft Vowles daar komaf mee gemaakt en na twee jaar aan het roer van het team uit Grove te staan wil hij vooruit en rijder Alex Albon heeft er ook het volste vertrouwen in.
“Als je nadenkt over hoe de auto wordt gebouwd en het hele beroemde gedoe rond een Excel-sheet en wat allemaal nog, dat is allemaal verdwenen,” zei Albon tegen ‘RacingNews365’. “We zijn veel dynamischer en meer up-to-date dan voorheen. Er zit een leerproces in en we leren nog steeds. Het is nog maar twaalf maanden geleden dat we alle systemen in het team hebben veranderd.”
“Dus in veel opzichten vind ik het eigenaardig om te weten dat de dingen die we gedaan hebben niet perfect waren, en als we misschien bij onze oude gewoontes waren gebleven, zou het best goed zijn gegaan.”
“Maar om te weten dat alles de goede kant op gaat voor de toekomst geeft me wat kalmte en de geruststelling dat we op de goede weg zijn.”
De FW46 van vorig jaar was al een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, al vertaalde dat zich niet altijd in de resultaten.
“Conceptueel gezien hebben we goed werk geleverd door het DNA van de auto te veranderen,” zei Albon. “Realistisch gezien weet ik dat onze auto in 2023 nogal uitschieters had, en dat we goede en slechte prestaties hadden.”
“De auto in 2024 was erg middelmatig in de speedtraps, maar we waren tenminste niet geweldig op het ene circuit en dan weer slecht op het andere. We waren helaas in veel opzichten constant middelmatig maar dat is wat je moet zijn.”
“Je kunt geen topteam op het middenveld zijn, of je kunt niet de ambitie hebben om een topteam te zijn en deze wisselvalligheden hebben. Je moet compleet zijn en ik denk dat we meer compleet zijn geworden, dus dat is positief.”
“We hebben veel aandacht besteed aan de lage-snelheidsbalans. Monaco, Mexico, zelfs lage snelheid in Qatar, bocht 6, bocht 7, we waren competitief.”
“Ik denk niet dat we overdreven hebben, maar we hebben ons ergens op gericht en dat hebben we bereikt, dus dat is positief.”
“Het is niet zo dat we ons hebben gefocust op een deel van de auto dat we moesten repareren en dat we dat niet konden bereiken, dus dat is ook positief.”