Overzicht F1-nieuws
Differentieel
Het differentieel verbindt de as komende van de transmissie met de aandrijfassen. Door middel van tandwielen kunnen de twee achterwielen op verschillende snelheden draaien. Dit is van groot
Diffuser
De diffuser bevindt zich aan het uiteinde van de bodemplaat. Daar gaat de normaal vlakke bodem schuin omhoog. Dit is de diffuser. Het doel is om de lucht
Compound
De compound is de chemische samenstelling van de band. Afhankelijk van de rubber en andere componenten die men gebruikt, kan men een zachtere compound verkrijgen, die meer grip
Concorde-akkoord
Het Concorde-akkoord is hét akkoord tussen de eigenaar, Bernie Ecclestone (SLEC), en de deelnemers. Het bindt de teams nog tot 2007 aan Ecclestone en bepaalt tevens hoe de
Chicane
Een chicane is een korte bochtencombinatie, bestaande uit twee mekaar snelopvolgende haakse bochten. De bedoeling is om na een snelle sectie de snelheid van de wagens drastisch te
Cockpit
De cockpit is het bureau van een racepiloot. De cockpit is een deel van de monocoque. Hierin neemt de piloot in een op maat gemaakte zitje, met 6puntsgordel,
Chassis
Het chassis is de basis van een racewagen. Hierop worden alle onderdelen gemonteerd, zoals motor, transmissie, benzinetank, ophanging,…
Camber
Camber is de hoek waaronder de banden op het asfalt staan. De wielen van een bolide staan nooit haaks (90°) op de baan, maar men plaatst ze lichtjes
CAD
Staat voor Computer Aided Design. Dit omschrijft een type softwarepakketten die naast twee- of driedimensionele grafische communicatie (lees: tekeningen of modellen) ook virtuele testen toelaat op mechanische, elektrische,
Bottoming
Bottoming onstaat wanneer de veren in de ophanging plots helemaal samengedrukt worden. Hierdoor raakt de bodem van de wagen het asfalt.
Blistering
Blistering is de vorming van blaren op het oppervlak van een band. Vlak onder het oppervlak ontstaan er dan luchtbellen.