Overzicht F1-nieuws
Safety Car
De safety car (SC) is een interventiewagen die de race kan neutraliseren. Als de situatie niet ernstig genoeg is voor een rode vlag, maar wel ernstiger dan een
Protest
Een team kan bij de raceleiding protesteren tegen een handeling van de concurrentie die zij illegaal achten.
Propere lucht
Deze lucht bevat geen turbulentie en levert goede downforce als ze de vleugels passeert.
Pole Positie
De pole positie is voor de piloot die tijdens de kwalificatie de snelste tijd kon neerzetten. Die rijder mag dan helemaal vooraan op de grid plaatsnemen voor de
Pits
De pits of pitlane is dat deel van het circuit waar de bolides hun pitstops maken. Het woord ‘pits’ komt van het Engelse pit. Vroeger was er in
Pitstop
Een pitstop wordt gebruikt om de banden van de bolide te vervangen en/of de benzinetank te vullen. De banden worden op een 4-tal seconden verwisseld. Het vullen van
Pitmuur
Sinds 1970 moet er tussen het circuit en de pitlane een verplichte muur aanwezig zijn. Voorheen gebruikte men vaak een witte markeringslijn als scheiding.
Pitbord
Aan de hand van het pitbord krijgt de piloot informatie over zijn rondetijden, achterstand op voorligger, voorsprong op achterligger, het resterend rondenaantal en of hij al dan niet
Parc Fermé
Zoals het woord zelf zegt is dit het gesloten wagenpark van de F1. Na de race en, door de nieuwe regelingen, ook na de kwalificatie, gaan de wagens
Paddock
De paddock is de ruimte achter de pitboxen. Daar bevinden zich de trucks, hospitality units, motorhomes van teams, bandenleveranciers en andere sponsors. In de F1 is dit een
Overstuur (oversteer)
Een bolide kent overstuur in een bocht als de achtertrein minder grip heeft in vergelijking met de voortrein. De achterkant neigt dan rechtdoor te gaan, terwijl de voortrein
Paddles
De piloot schakelt aan de hand van 2 hefbomen achteraan het stuur. Er is bovendien nog 1 grote hefboom waarmee men de koppeling kan bedienen.