Overzicht F1-nieuws

Grindbak

Grindbakken worden aan de buitenkant van bochten voorzien om wagens die van de baan gaan in de bocht te vertragen.

Lees artikel »

GPDA

De Grand Prix Drivers Association is een afvaardiging van de F1-piloten. Mark Webber, Michael Schumacher en Jarno Trulli zetelen hier momenteel in. Als men de raad van de

Lees artikel »

G-kracht(en)

Een piloot ondervindt tijdens het optrekken, remmen, schakelen en ook tijdens een crash G-krachten. 1G( =gravitation of zwaartekracht) staat voor een kracht van eenmaal zijn gewicht dat op

Lees artikel »

Full Wets

Full wets of regenbanden worden gebruikt als het regent. Als het stortregent,kan men overschakelen op monsoonbanden, maar dit moet de raceleiding op voorhand beslissen.

Lees artikel »

Gegroefde banden

Dit zijn banden waar men verticale groeven in heeft aangebracht, om de grip die de banden produceren te verminderen. Een normale raceband, voor droog weer welteverstaan, is een

Lees artikel »

Formatieronde

Nadat alle wagens op de grid hebben plaatsgenomen om de start van de GP te nemen, rijdt het ganse rijdersveld nog een formatieronde. Dit is een trage ronde,

Lees artikel »

Flat spot

Op een kale plek (flat spot) is het rubber van de band meer afgesleten. De handelbaarheid van de wagen verslechtert als gevolg hiervan. Een kale plek kan onstaan

Lees artikel »

Flap

Een flap is het horizontale deel van de vleugel. Dit is de vleugelplaat m.a.w.

Lees artikel »

Drive-Trough Penalty

Dit is 1 van de straffen die de racedirectie een piloot kan opleggen. Als men een fout begaat, kan men met drive through bestraft worden. bijvoorbeeld te snel

Lees artikel »

Drive-by-Wire

Bij een drive-by-wire systeem bepaalt een sensor de positie van het gaspedaal en stuurt zo de luchttoevoer naar de motor aan.

Lees artikel »

Drift

Een wagen die drift in de bochten, heeft op alle wielen een tekort aan grip of een te hoge snelheid. Door het schuiven neemt hij de bocht niet

Lees artikel »

Downforce

Downforce betekent neerwaartse kracht en is vooral in de bochten van belang. Doordat de wagen neerwaartse krachten genereert, via vleugels of diffuser, kan men de bochten sneller nemen.

Lees artikel »