Alles wat u moet weten over het nieuwe F1-seizoen 2019

Elke Formule 1-fan heeft er reikhalzend naar uitgekeken en komend weekend is het eindelijk zover, het F1-seizoen 2019 kan van start gaan met de GP van Australië. Wij zetten voor u de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.
a:1:{s:9:”file_name”;s:44:”f1bolides_2018_bron_mercedes_preview_475.png”;}
Het kan wel eens een spannend seizoen worden, door een aantal wijzigingen in het reglement is er altijd de onbekende factor van welk team de nieuwe regels goed geïnterpreteerd heeft en welk team de bal helemaal mis geslagen heeft.

Een belangrijke wijziging is dat het gewicht van de rijder voortaan zwaarder doorweegt in het totale gewicht van de wagen en de rijder samen. Dat moet ervoor zorgen dat de iets forsere rijders zoals Hulkenberg en Verstappen minder in het nadeel zijn.


Er zal ook minder op brandstof bespaard moeten worden, de teams krijgen 110 kilogram brandstof ter beschikking voor de race in plaats van 105 kilogram zoals vorig jaar nog het geval was.

De grotere voorvleugels en hogere achtervleugels zullen ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om een voorganger te volgen en dat moet leiden tot meer spektakel op de baan.

Dit jaar zijn er ook veel personeelswissels geweest bij de rijders, ook bij de topteams. Charles Leclerc is vanaf 2019 te bewonderen in een Ferrari en voormalig wereldkampioen Kimi Raikkonen keerde terug naar het team waar het voor hem allemaal begon in 2001, namelijk Sauber dat omgedoopt werd tot Alfa Romeo Racing.


Daniel Ricciardo ruilde Red Bull voor Renault en Pierre Gasly promoveerde van Toro Rosso naar Red Bull. Enkel de teams van Mercedes en Haas staan nog met dezelfde line up aan de start als in 2018.


Ook op het gebied van veiligheid zijn er een aantal nieuwigheden. De rijders zullen vanaf dit jaar zogenaamde biometrische handschoenen dragen die door middel van sensoren live data zullen doorsturen naar de medische staf die op het circuit aanwezig is. Op het vlak van de helmen zijn er nieuwe normen die er moeten voor zorgen dat het hoofd van de rijder nog beter beschermd is.

Om het leven van de fans en Pirelli wat makkelijker te maken zullen er vanaf 2019 ook nog slechts drie verschillende kleuren zijn die de verschillende compounds laten zien tijdens de raceweekends. Er zijn nog steeds meer dan drie compounds maar bij de gekozen compounds voor de raceweekends zal de zachtste van de drie rood gekleurd zijn, de middelste geel en de hardste wit.


De organisatie van van de GP van Canada zal opgetogen zijn met de volgende wijziging. De zwart-wit geblokte vlag zal nog steeds gebruikt worden maar het is officieel een zwart-wit geblokt lichtpaneel zijn dat een einde aan de race maakt.

Er zal ook een punt te verdienen zijn met de snelste ronde van de wedstrijd. Om te voorkomen dat iedereen met verse banden er op het einde nog een snel rondje zou proberen uit te persen maken alleen de tien hoogst geklasseerde rijders aanspraak op het punt.


Dan zijn er ook nog een aantal records die kunnen sneuvelen. Als Mercedes dit jaar de titel bij de constructeurs weet te veroveren komt het op gelijke hoogte van Ferrari als het aankomt op opeenvolgende titels. De Scuderia werd tussen 1999 en 2004 zes keer wereldkampioen bij de constructeurs.

Indien Mercedes erin slaagt om dertien races te winnen zijn ze het vierde team dat honderd races gewonnen heeft in de F1.

Als Kimi Raikkonen (292 races) aan alle races deelneemt zal hij Fernando Alonso (312 races) voorbijsteken als het aankomt op het aantal races in de F1. Enkel Rubens Barrichello zou dan nog beter doen met driehonderddrieëntwintig stuks.


Als afsluiter heeft ook de Formule 1 nog iets te vieren, de GP van China is namelijk de duizendste race in de geschiedenis van de sport. F1Journaal hoopt alvast dat er nog minstens evenveel races bij mogen komen!

Steun F1journaal.be en koop bij Bol.com via onderstaande banner Naar Buiten 2021Naar Buiten 2021

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print