Het lijken wel even gouden tijden voor de Belgische F1-fans. Niet alleen ging de tweede fase van het seizoen op een spectaculaire manier van start in Spa-Francorchamps, ook werd aangekondigd dat Jérôme D’Ambrosio dit weekend aan de startgrid verschijnt in Monza.
Genoeg reden dus voor euforie in ons kleine landje, maar het is ook belangrijk om even op een realistische manier te kijken naar het nieuws over D’Ambrosio. Uiteraard is het al enkele decennia geleden dat een landgenoot nog in zo’n goede positie zat om WK-punten te scoren, maar van een makkelijke klus is allesbehalve sprake. Zo heeft D’Ambrosio amper tijd gehad om zich aan te passen aan de Lotus E20 en is de timing vrij slecht. Toch beschikt onze landgenoot over enkele belangrijke troeven die onder gunstige omstandigheden zeker in zijn voordeel zouden kunnen spelen.
Hoewel de pers vrij lang moest wachten op een officiële mededeling, wist D’Ambrosio zondagavond al dat hij Romain Grosjean mag vervangen tijdens de Grand Prix van Italië. Grosjean kreeg immers een penalty voor zijn stuurfout tijdens de start van Spa-Francorchamps die een aanrijding veroorzaakte met onder andere Lewis Hamilton en Fernando Alonso. Hoewel sommige redacties ervan uitgingen dat Jaime Alguersuari of Adrian Sutil het zitje wel eens zouden kunnen opeisen, was D’Ambrosio de meest logische keuze voor Lotus. Ten eerste zijn dit soort situaties nu eenmaal de momenten waarop de derde rijder in actie moet komen, en ten tweede is hij de enige die naast Grosjean en Raikkonen al rondjes heeft gereden met de Lotus E20. Toch is zijn testdag in Mugello niet echt de ideale voorbereiding te noemen.
Als we immers terugkeren naar begin mei van dit jaar, mocht Jérôme D’Ambrosio tijdens de eerste testdag in het Italiaanse Mugello achter het stuur van de Lotus kruipen. Iedereen was het erover eens dat dit een uitgelezen kans was om nog eens zijn kwaliteiten als F1-coureur te tonen, ware het niet dat de regen net die dag met bakken uit de hemel viel en zijn tijd – de vierde snelste van de dag – dus niet echt representatief was. Desondanks heeft deze korte testsessie de keuze wel veel makkelijker gemaakt voor Lotus, want het was onmogelijk geweest om een meer ervaren coureur als Sutil op zo’n korte tijd nog te laten wennen aan de wagen.
Daardoor komen we meteen bij het tweede probleem van D’Ambrosio; door de drukke kalender zit er tussen sommige races maar één week in plaats van de gebruikelijke twee weken, en laat Monza nu net een grand prix zijn die een week na Spa-Francorchamps werd geplaatst. Onze landgenoot had dus letterlijk geen minuut te verliezen en reed zelfs zondagavond nog terug naar Spa om samen te zitten met zijn ingenieur en alle praktische zaken te regelen. Het echte werk zal echter pas vrijdag beginnen, wanneer D’Ambrosio na enkele maanden weer kan plaatsnemen in een F1-bolide en zoveel mogelijk rondjes moet rijden tijdens de vrije trainingen.
De grote vraag is dus of Jérôme D’Ambrosio voor een onmogelijke opdracht staat om daadwerkelijk WK-punten te scoren in Monza. Als we enerzijds kijken naar zijn voorbereiding, moeten we vaststellen dat die allesbehalve ideaal is. Door zijn debuutseizoen bij Virgin kan hij zeker niet meer bestempeld worden als rookie, maar toch zal het een bijzonder moeilijke taak worden om zich zo snel aan te passen aan de Lotus E20, zeker nu hij plaatsneemt in een competitieve wagen en de verwachtingen dus hoger zijn dan normaal. Daarnaast hebben sommige coureurs dit jaar veel meer problemen met de Pirelli’s, dus ook dat aspect maakt de situatie van D’Ambrosio er niet makkelijker op.
Anderzijds mogen we niet vergeten wie D’Ambrosio is als coureur, namelijk een nuchtere, gedreven en bovenal intelligente coureur die vorig jaar het racetempo van zijn ervaren teamgenoot goed kon volgen. En dat zeggen we niet omdat F1Journaal een Belgische site is, ook de grote jongens als Autosport.com geloven in de kansen van D’Ambrosio. Daarnaast heeft hij dit seizoen al getoond dat hij zijn taak als derde rijder erg serieus neemt en probeerde hij tijdens de voorbije races zoveel mogelijk te leren van de data van zijn teamgenoten.
Als ik de zaak realistisch bekijk, zie ik D’Ambrosio zondag rond de elfde plek eindigen, en laat ons duidelijk zijn dat dat allerminst een slecht resultaat zou zijn. Wat de kwalificatie betreft, mogen we de verwachtingen in mijn ogen niet te hoog spannen, maar D’Ambrosio zal zijn nuchtere rijstijl aanwenden om een eventuele kwalificatieachterstand weg te werken door een incidentloze race te rijden en zo enkele plaatsen goed te maken. Als alles echter meezit voor Jérôme en hij weet zijn banden goed onder controle te houden, dan pakt België misschien wel de eerste WK-punten in twintig jaar. Laten we ons echter niet té hard fixeren op die punten en er gewoon van genieten dat een Belg met een competitieve wagen mag racen op een historisch circuit als Monza. Het wordt sowieso een speciaal weekend voor Jérôme en voor België, wat het resultaat ook wordt.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:29:”DAmbrosiobannerf1journaal.jpg”;}
Hoog tijd om even stil te staan bij de gebeurtenissen van deze week en om ons af te vragen wat Jérôme D’Ambrosio daadwerkelijk kan bereiken in Monza.