Ondanks een gebrek aan duidelijkheid over hun kandidatuur om deel te nemen aan de F1 blijft Andretti verder werken aan de voorbereidingen.
Het project van Michael Andretti had al groen licht gekregen van de FIA voor een deelname aan de F1 maar de bal ligt nu in het kamp van de sport zelf of de Amerikaanse formatie al dan niet het elfde team in het wereldkampioenschap F1 zal worden.
De F1 en de andere tien deelnemers buigen zich momenteel over de zaak en zullen beslissen over het lot van Andretti. Ondanks die onduidelijkheid blijven ze bij Andretti verder werken.
De man die de leiding heeft over de operatie is Nick Chester, die we vooral kennen in de hoedanigheid van technisch directeur bij Renault tussen 2013 en 2020. Het hoofdkwartier van Andretti Global bevindt zich in Silverstone en de organisatie telt ondertussen al honderdtwintig werknemers. Halfweg 2024 staat er een test in de windtunnel van Toyota in Keulen gepland met een F1-model op ware grootte.
“Het is een team dat het goed wil doen en wil winnen,” zei Chester in een interview met ‘The Atlantic.’ “Je wilt nergens zijn waar dat ethos niet heerst.”
“Zoals ik begon te praten voordat ik erbij kwam, de middelen die erachter zitten, de inspanning die erachter zit om het te laten winnen, maakte het heel, heel aantrekkelijk.”
“Ik was aangenaam verrast hoe makkelijk het was om mensen voor het project te interesseren. Een nieuw team, de naam Andretti, trekt mensen aan. Een blanco vel heeft de neiging om een zeer proactieve cultuur te hebben.
“Er zijn mensen bijgekomen van Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren. Ze wilden allemaal een nieuwe uitdaging. Het is echt potentieel om afdelingen vorm te geven, wat erg aantrekkelijk is.”
Het nieuwe project wordt door de meeste teams, en zelfs de F1-baas Stefano Domenicali zelf, op zijn zachtst gezegd maar koeltjes onthaald en dat heeft alles te maken met de verdeling van het prijzengeld.
Zelfs de steun die Andretti geniet van General Motors en het feit dat die laatste zich geregistreerd heeft als eventuele motorenleverancier vanaf 2028 verandert daar niets aan. De overige teams willen meer details over de samenwerking tussen Andretti en GM.
Chester benadrukt dat zonder de steun van GM de progressie die gemaakt wordt onmogelijk zou zijn. Zo levert GM nu al ongeveer vijftig mensen personeel aan Andretti.
“We zouden niet de helft van wat we nu voor elkaar hebben gekregen zonder de betrokkenheid van GM bereikt hebben,” zei Chester. “Het is geen regeling waarbij je dingen heen en weer gooit, het is veel meer één team. Het wordt steeds beter geïntegreerd.”
“Als iedereen weet dat je gewoon doorgaat, dan concentreert iedereen zich op zijn eigen gebied en probeert zoveel mogelijk prestaties te leveren. Dat zorgt voor een geweldige sfeer, dus zo hebben we het aangepakt.”
A look inside Andretti’s preparation for their potential entry into F1 👀👀#F1 https://t.co/QStV7Kt7Gi pic.twitter.com/BvwtIL2gVj
— F1 History (@TodayF1History) January 29, 2024