“Bandenprobleem Silverstone kon vermeden worden”

Volgens meesterontwerper Adrian Newey hadden de teams beter moeten samenwerken om de problemen die we in Silverstone zagen opdoemen, te vermijden.
image
Pirelli had eerder al voorgesteld om de stalen “belt” van de band te vervangen door kevlar. Drie teams wilden echter niet weten van een aanpassing, zijnde Ferrari, Force India en Lotus. Dit zijn uitgerekend de drie teams die het minst last lijken te hebben van het snelslijtende rubber dat Pirelli voor dit seizoen heeft ontwikkeld.

Pirelli gaf echter zelf al aan dat de problemen van Silverstone volledig nieuw zijn, en niets te maken hebben met de problemen die ze eerder op het seizoen wilden aanpakken. Adrian Newey denkt echter dat de ontploffende banden een te vermijden probleem waren.

“Volgens mij konden we het fiasco van vandaag vermijden.” vertelde Newey afgelopen zondag in The Guardian. “De aard van het circuit maakt het er alleen maar erger op door de combinatie van de kerbs en de snelle bochten. Of het probleem zich ook in Duitsland zal voordoen, durf ik nog niet te voorspellen.”

Het was vooral Red Bull die het hele seizoen al waarschuwde voor de veiligheid van de rijders, en aandrong op een aanpassing van de compounds. Pirelli wilde hier echter niet van weten, dus moesten alle teams unaniem om een aanpassing vragen. Newey is nu echter van mening dat Pirelli nu wel een aanpassing zou moeten doorvoeren aan de banden, omdat ondertussen wel bewezen is dat de veiligheid van de rijders in gevaar is.

“Er zijn twee gevaren. Enerzijds de wagen zelf die het probleem ondergaat, en anderzijds de kilo’s rondvliegende brokstukken. Je mag er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als die brokstukken een achterligger vol op of in de helm zou raken. Hieruit moeten lessen getrokken worden, maar het zou me verwonderen als dat nog steeds niet het geval zou zijn.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}