Bernd Mayländer: de man die per toeval safety car-bestuurder werd

De safety car-bestuurder in de Formule 1, zijn naam is Bernd Mayländer. Hij is misschien wel de meest ondergewaardeerde rijder in de Formule 1.
image
Een safety car die op de baan komt betekent meestal weinig goed nieuws. Meestal is het omdat er een crash heeft plaatsgevonden, er brokstukken op de baan liggen of omdat de baan te nat ligt.

Met de introductie van de virtuele safety car zien we Mayländer misschien minder vaak op de baan, maar geregeld moet hij toch nog in actie komen, zoals bijvoorbeeld tijdens de start van de GP van Groot-Brittannië.

Het regende toen vlak voor de start, waardoor we een start achter de safety car kregen. Mayländer kreeg echter ook kritiek, omdat hij te traag reed en omdat de safety car te lang op de baan bleef. Vooral raceleider Lewis Hamilton uitte toen felle kritiek aan het adres van Mayländer.

“Ik dacht even, waar is hij nou mee bezig? Maar hij denkt op zo’n moment alleen maar aan de race, en daar heb ik geen problemen mee,” zegt Mayländer in een interview met ‘GPUpdate’. “De rijders willen verder met hun wedstrijd en vergeten soms even dat ik achter het stuur van een allerdaagse wagen zit, zij het een sportieve uitvoering.”

Mayländer beschikt ondertussen over ruim 17 jaar ervaring in de safety car. Nooit had hij gedacht zo lang bestuurder van de safety car in de F1 te zullen zijn. Het begon dan ook eigenlijk allemaal enigszins per toeval.

In 1999 kroop Mayländer voor de eerste keer in de safety car voor de F3000-race in Imola. Hij moest daar de vaste bestuurder van de safety car vervangen.

“Dat was wel grappig: vaste rijder Oliver Gavin was verhinderd, omdat hij zelf deelnam in die race!” vertelt Mayländer met een glimlach tegenover ‘GPUpdate’. Uiteindelijk zou een vertrek van Gavin er ook daadwerkelijk voor zorgen dat MayLänder definitief de vaste bestuurder van de safety car werd.

“Oliver verkaste naar Amerika, om in de Le Mans Series aldaar te rijden”, herinnert de Duitser zich. “Ik dacht er op dat moment niet echt aan hoelang ik dit werk wilde doen, maar kijk nu, 17 jaar later en ik zit er nog steeds! Ik heb het nog altijd naar mijn zin, hoewel de FIA wel behoorlijk is veranderd in de loop van de jaren,” besluit Mayländer.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}