Bernie Ecclestone: “Breng de V8-motoren terug, weg met die onnozele hybride-motoren”

Voormalig F1-baas Bernie Ecclestone heeft het begin van het nieuwe jaar weer aangegrepen om te pleiten voor een terugkeer van de V8-motoren naar de F1 en af te stappen van de huidige hybride-motoren.


Sinds 2014 maken de F1-bolides gebruik van 1.6 V6 turbo hybride-krachtbronnen en wordt de sport gedomineerd door Mercedes met zeven opeenvolgende wereldtitels in evenveel seizoenen. Hoewel de fans met heimwee terugdenken aan de huilende V8-motoren van weleer zal er nog minstens tot 2024 gebruikgemaakt worden van de huidige, stillere krachtbronnen.

Toen Fernando Alonso tussen twee vrije trainingen zich nog eens mocht uitleven met de Renault R25, waar hij in 2005 zijn eerste wereldtitel mee veroverde, werd duidelijk dat iedereen nog steeds onder de indruk was van het geluid dat Renault V10 uitbraakte.

Voormalig F1-paus Bernie Ecclestone steekt niet onder stoelen of banken dat hij vindt dat die dagen moeten terugkeren.

“Laat ons gauw die dwaze motoren die ze nu hebben dumpen,” aldus Ecclestone tegenover ‘Motorsport Magazine.’ “Hier ga ik problemen door krijgen.”

Ecclestone ziet de terugkeer van de V8-motoren als een oplossing voor de steeds groter wordende kosten die de ontwikkeling van de ingewikkelde hybride-technologie met zich meebrengt.

“Laat ons de oude atmosferische motoren weer vanonder het stof halen. Iedereen heeft ze en het zorgt er meteen voor dat de kosten zullen dalen, het geluid zal terugkomen en we kunnen ze tijdens de volgende vijf jaar gebruiken terwijl we een nieuwe motor ontwikkelen voor de toekomst.”

“De Formule 1 is een entertainment business en eens er geen entertainment meer is heb je geen bedrijf meer. De mensen in de tribunes interesseert het helemaal niet hoe efficiënt de motoren zijn, hoeveel ze verbruiken of hoe krachtig ze zijn.”

Het was nochtans Bernie Ecclestone zelf die zich tien jaar geleden liet overhalen om over te stappen naar hybrides omdat het relevanter zou zijn naar de auto’s uit ons dagelijks leven.

“De Formule 1 hoeft niet relevant te zijn aan de auto-industrie,” klinkt het nu. “Er gaan veel veranderingen komen. Iedereen zal een elektrische auto hebben, daar zullen de politici wel voor zorgen. Het zal onmogelijk zijn om met een benzineauto in de stad te komen.”

“Mensen zullen zeggen: ‘Wacht eens even, die F1-auto’s die hier rondscheuren, waarom zijn die niet elektrisch?’ De fabrikanten zullen binnen een aantal jaar ook stoppen met benzine- en dieselauto’s te produceren.”

Maar een kampioenschap voor elektrische auto’s is er al in de vorm van de Formule E en ook het WEC laat de dure hybride technologie voor wat het is en zal ook meer inzetten op het elektrische om zo meer constructeurs aan te trekken.

Momenteel zijn er met Mercedes, Renault, Ferrari en Honda vier motorenbouwers in de Formule 1 maar Honda heeft al laten weten er op het einde van het jaar de brui aan te geven. Dat maakt dat Red Bull en Alpha Tauri op zoek moeten gaan naar een andere oplossing.

“Honda stopt er mee en Red Bull gaat verder met de motoren, maar dat zal enkel werken als de andere fabrikanten akkoord gaan met het ‘bevriezen’ van hun krachtbronnen.”

Mercedes, Renault en Ferrari hebben al laten weten dat ze in de nabije toekomst zullen blijven inzetten op de hybride-technologie. Ze verantwoorden de kosten van de ontwikkeling door een stijgende verkoop van hybride en elektrische modellen uit hun gamma.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen