Beslissen ‘reclamebanners’ wie GP van Monaco wint?: “Dit mag niet gebeuren!”

Ferrari
Ferrari

Na afloop van de kwalificatie voor de GP van Monaco was er veel commotie over losgekomen ‘reclamebanners’ die op de vangrails rondom het circuit van Monaco aangebracht zijn. Er wordt gevreesd dat ze wel eens de uitkomst van de GP van Monaco kunnen bepalen.

Tijdens de kwalificatie kwamen op verschillende plaatsen, waaronder Mirabeau, reclamebanners los die op de vangrails gekleefd waren. Die losgekomen reclamebanners, een soort grote stickers die op de vangrails gekleefd worden, kwamen onder andere vast te zitten op de wagens van Lando Norris en Charles Leclerc die een pitstop moesten maken om de reclamebanners te laten verwijderen.

“Wat in Q1 gebeurde is iets dat niet mag gebeuren, dit voldoet niet aan de hoge standaarden die op een racecircuit gelden,” aldus McLaren-teambaas Andrea Stella. “De wagen pikte verschillende meters aan reclamebanners op, het kwam vast te zitten onder de wagen en de wagen verloor enorm veel downforce dat het overeen kwam met drie seconden per ronde.”

“Het probleem is er al sinds de eerste oefensessie, het is niet dat er plots tijdens de kwalificatie reclamebanners loskwamen, iedere sessie is het gebeurd en dat moet opgelost worden.”

“Het heeft Lando op een redelijk catastrofale manier beĆÆnvloed, net als Leclerc en enkele andere rijders.”

“Wat gaat het raceresultaat bepalen? Het geluk dat je al dan niet een reclamebanner oppikt met je wagen? Of willen we dat de race beslist wordt op basis van de kwaliteit van de rijders, de wagen en de teams? Er moet iets gebeuren.”

In een reactie op de klachten van de teams en rijders werden alvast op enkele plaatsen reclamebanners verwijderd.