Binnenkort bepaalde F1-races om de twee jaar?

De F1-kalender 2012 telt twintig races en veel landen staan te drummen voor een plaatsje op die kalender. Resultaat is een overvolle kalender waarmee de teams niet akkoord gaan en maatregelen zijn er dus nodig.
De F1-kalender, al jaren is het een punt van discussie tussen de teams, de FIA en Bernie Ecclestone. De teams willen niet te veel races op de kalender maar hebben ondanks menig verzet de kalender de voorbije jaren wel laten uitgroeien tot 20 races.

Meer races betekent ook meer visibiliteit en dat is ook voor de sponsors belangrijk. En die sponsors financieren uiteraard het ganse F1-circus. De sponsors zijn noodzakelijk voor de teams, maar ook het personeel is dat. En net dat personeel dreigt te bezwijken onder de gigantische werkdruk.

Veel mensen dromen er misschien van om voor een F1-team te mogen werken, maar je bent eigenlijk bijna nooit thuis. Het seizoen duurt volgend jaar van midden maart tot eind november. Maar ook dan stopt het nog niet voor de teamleden want uiteraard zijn er ook de ontwikkeling van de nieuwe wagen en de wintertests naar aanloop van het nieuwe seizoen. Eigenlijk draait de Formule 1, op een paar weken na, 24 uur op 24 uur, 365 dagen per jaar.

De teams beseffen als geen ander dat het zo niet verder kan. De F1-kalender kan en mag niet uitgroeien tot bijvoorbeeld 25 races. Dat is gewoonweg onaavaardbaar. Heel wat landen staan echter nog te dringen om een plaatsje op de F1-kalender te krijgen. New Jersey heeft een contract en ook Rusland komt er over enkele jaren nog bij. En daar zal het zeker niet bij blijven.

Daarom is er ook het idee om heel wat races maar om de twee jaar te organiseren. Een goed voorbeeld hiervan is het eventueel afwisselend organiseren van de GP van belgië en de GP van Frankrijk. Ook met heel wat andere races zou dergelijke constructie kunnen worden opgezet.

Volgens Martin WHitmarsh moet er alvast iets gebeuren: “We bevinden ons op een kantelpunt. Twintig races en heel wat vluchten zetten enorm veel druk op het ganse team”, zegt Martin Whitmarsh, teambaas bij McLaren “Wanneer onze jongens terug zijn uit Brazilië zijn we al december. In januari moeten diezelfde jongens al de nieuwe wagen bouwen. In februari moeten ze ook de nieuwe wagen testen en meteen daarna begint de reis rond de wereld.”

Het is duidelijk, er moet iets gebeuren, maar de vraag luidt of de diverse contracten die de circuits met Bernie Ecclestone hebben dergelijke constructie van afwisselende GP’s toelaten …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}