Blijft Nederland dan toch op de F1-kalender staan?

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Nadat het circuit van Zandvoort enkele maanden geleden aankondigde dat het na 2026 geen ‘Dutch GP’ meer zal organiseren leek Nederland van de F1-kalender te verdwijnen maar er lijken nu toch voorzichtig verkennende gesprekken te zijn om ook daarna een GP van Nederland op de F1-kalender te houden.

De Formule 1 keerde na heel wat jaren afwezigheid terug naar Zandvoort en zo keerde ook de GP van Nederland terug op de F1-kalender. Maar de ‘Dutch GP’ wordt zonder overheidssteun gefinancierd en te midden stijgende werkingskosten, een stijgende vergoeding om de race te mogen organiseren, en de onzekerheid over hoe lang Max Verstappen nog in de F1 zal racen, liet Zandvoort weten dat er in 2026 voor de laatste keer een ‘Dutch GP’ wordt georganiseerd.

En daarmee is het dus snel opnieuw voorbij voor Nederland en haar plaats op de F1-kalender, althans zo leek het toch, want nu lijkt het TT Circuit Assen zich steeds nadrukkelijker op te werpen als kandidaat om de GP van Nederland binnen enkele jaren te organiseren. Daarbij zou zelfs het nieuw contract dat Spa-Francorchamps vandaag aankondigde een opportuniteit kunnen bieden.

Na 2027 zal Spa-Francorchamps immers niet meer alle jaren op de F1-kalender staan en zo is er opnieuw de denkpiste om België en Nederland afwisselend op de F1-kalender te plaatsen, waarbij de ‘Dutch GP’ dus eventueel op het TT Circuit van Assen georganiseerd zou kunnen worden.

‘RTV Drenthe’ vroeg aan voorzitter Arjan Boas wat de ‘grootste droom’ is en daarop antwoordde hij: “Dat is natuurlijk de Formule 1. Ik vind dat wanneer je zoveel geld hebt geïnvesteerd in het circuit, ook altijd met steun en sympathie van de samenleving, dat als het kan en er is draagvlak, en dat voelen we, en we kúnnen het organiseren, dan zullen we er zeker naar kijken en staan we er in beginsel positief tegenover.”

“Dat betekent dat we zelf lijntjes uitgooien en dat we dat rustig gaan bekijken. Maar op voorhand zeggen: ‘Het stopt in Zandvoort dus gaan wij het in Assen doen’, dat is te kort door de bocht.”

Bos is tegelijkertijd echter ook voorzichtig want de grote vraag is uiteraard ook of de Formule 1 wel wil terugkeren naar Nederland. Ondertussen is er een lange ‘wachtlijst’ met landen en steden ontstaan die staan te drummen om een F1-race te mogen organiseren. Nadeel voor Nederland en het TT Circuit Assen is dat die landen en steden vaak ook nog eens diep in de geldbuidel willen tasten.

“Ik moet heel voorzichtig daarin zijn. Ik weet niet eens of de Formule 1 daar om zit te springen. Ik zou heel graag naar de argumenten van Zandvoort luisteren waarom zij er nu mee stoppen. Daarnaast weet ik niet of de Formule 1 in Nederland door wil gaan. Men wil eigenlijk minder Grands Prix in Europa organiseren. Men wil sowieso nog een Grand Prix in Afrika erbij hebben en wellicht ook in India: als grootste land nu qua aantal inwoners. Met andere woorden: Europa moet krimpen en dan ligt het niet voor de hand dat Nederland nog doorgaat met het organiseren van een Grand Prix.”

Het afwisselend organiseren van F1-races in Europa lijkt daarmee het nieuwe ‘normaal’ te worden en dat biedt het TT Circuit Assen mogelijk dus wel een kans om toch op de F1-kalender te geraken. De hoop is er dus dat Nederland toch nog op de F1-kalender blijft staan, zelfs na het afscheid van Zandvoort.