Twee podiumplaatsen waren het resultaat van het harde labeur tijdens BMW’s debuutjaar in de Formule 1 als eigen team. In 2007 wil de Duitse constructeur aanknopen bij de goede resultaten van verleden jaar. Daarbij vertrouwt BMW niet enkel op de snelheid van Nick Heidfeld en Robert Kubica, de F1.07, maar ook de nieuwe supercomputer "Albert 2" moet bijdragen tot goede prestaties.
"Albert 2" is de opvolger van, hoe kan het ook anders, supercomputer "Albert" en zou zo’n drie keer sneller moeten zijn dan zijn voorganger. Met "Albert 2" kan het team CFD-berekeningen uitvoeren. CFD staat voor computational fluid dynamics en wordt gebruikt om de aerodynamica van de wagens te analyseren en zo mogelijk te verbeteren, omdat men de luchtstroom rond de wagen kan simuleren. De supercomputer wordt gebruikt in aanvulling van de windtunneltests. Het geheugen van de bedraagt zo’n 2.000 gigabyte en dat is 2000 maal zoveel dan een gewone computer.
De belangrijkste wijziging voor alle teams is de wissel naar de Bridgestones, die veel minder grip bieden en alzo de bochtensnelheden omlaag dwingen. "De wagens zullen veel meer schuiven, dus was het voor ons belangrijk om een wagen te bouwen die voor onze vier rijders makkelijk te besturen is en waarmee ze kunnen aanvallen. De wagens zullen met veel meer downforce rijden om het gripverlies te compenseren. Door de standaardbanden wordt de rol van aerodynamica nog groter."
Vanmorgen om 9 uur werd in Valencia de nieuwe BMW-Sauber F1.07 voorgesteld aan de pers.
De neus van de BMW-Sauber F1.07 is korter, maar staat ook hoger in vergelijking met de F1.06. Dat gaat gepaard met een gewichtsvermindering, maar is ook nodig om de undertray en de nieuwe diffuser hun werk op een juiste manier te laten doen. De hele achterkant van de nieuwe wagen werd versmald, om de luchstroom rondom de achtervleugel te verbeteren. De koeling op de F1.07 is ook helemaal verbeterd tegenover die van zijn voorgang. Tijdens de eerste races in warme oorden wil BMW-Sauber daar zijn voordeel uit halen.
Het lagere basisgewicht van de F1.07 geeft BMW de ruimte om met ballast te spelen. "Ballast gebruiken is altijd een voordeel, want het verzekert een grote flexibiliteit bij de gewichtsverdeling. En dat is dan weer belangrijk om het potentieel van de banden ten volle te benutten."
Nick Heidfeld zal als ouderdomsdeken het BMW-rijderskwartet leiden: "Ons eerste seizoen was goed, maar we moeten nu op dezelfde manier verder gaan. We kunnen ook niet teveel verwachten van ons tweede seizoen, want hoe hoger je doel, hoe moeilijker het wordt. Vorig seizoen scoorden we 36 punten en werden vijfde bij de constructeurs. Het team dat vierde werd behaald 86 punten. Een wereld apart."
Robert Kubica begint aan zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1. Vorig jaar viel hij in als vervanger van Jacques Villeneuve en stond in zijn derde race op het podium. "Ik leerde veel in 2006 en ik wil dat nu in praktijk omzetten. Een eerste keer op het podium staan na een F1-race is een ongelooflijke ervaring en daar wil ik meer van."
Heidfeld en Kubica zullen worden bijgestaan door testrijder Sebastian Vettel en Timo Glock.