Het BMW Sauber F1 team heeft vandaag haar nieuwe bolide voorgesteld, de F1.08. Het team hoopt met deze nieuwe wagen de kloof met de absolute top nog wat te verkleinen en hier en daar wordt zelfs over een overwinning gefluisterd.
De F1.08 bevat heel wat innovaties, zo zal BMW vanaf 2008 ook gebruik maken van de wieldeksels zoals die te zien zijn bij Ferrari en Toyota.
Er zijn ook heel wat aerodynamische vernieuwingen. Er werd veel tijd gestoken in de nieuwe voorvleugel. Volgens Willy Rampf is deze nu nog meer instaat om de wagen in balans te houden, wat zou moeten zorgen voor een betere wegligging en stuurprecisie. Hij lijkt een samensmelting van de voorvleugel die BMW vorig jaar gebruikte met enkele ideeën van de oude Mclaren. De voorvleugel vloeit over in een smalle neus.
De sidepods zijn duidelijk smaller gemaakt net zoals de rest van de motorkap. Bovenop de sidepods bevinden zich nog 2 "heck" wings. Rampf geeft aan dat deze verder naar voor staan dan bij andere teams, waardoor de invloed op de wagen minder wordt en de luchtstroom beter naar de achtervleugel wordt begeleid.
Naast de luchthapper bevinden zich nog steeds de "Viking" vleugels zoals die ook vorig jaar te zien waren.
Binnenin de wagen werd vooral gewerkt aan een nieuwe ophanging. Deze werd helemaal veranderd omdat er, door de nieuwe reglementen van de FIA, meer grip nodig is, vooral achteraan de wagen.
Of de F1.08 evensnel is als hij eruit ziet wordt nog afwachten. Het team rijdt deze week een shakedown in Valencia.