Bouw nieuwe Red Bull F1-bolide ligt voor op schema: “Belangrijk voor de toekomst”

Red Bull
Red Bull

Bij Red Bull verloopt de bouw van de nieuwe windtunnel erg vlot, er zou zelfs sprake zijn van een ruime voorsprong op het schema dat werd voorop gesteld.

Pierre Wache, technisch directeur bij Red Bull, heeft een update gegeven over de werkzaamheden die plaatsvinden op de faciliteiten van Red Bull. Wache is zelfs optimistisch want de bouw zou zo’n drie maanden voor liggen op schema.

“Met de bouw en al de machines die vervolgens moeten geïnstalleerd worden weet je nooit waaraan je je mag verwachten. Maar we liggen momenteel voor op schema,” aldus Wache tegenover ‘Motorsport.com’. “We liggen drie maanden voor op onze plannen.”

“De jongens verrichten zeer goed werk, maar je weet nooit of je plots tegen vertragingen aanloopt. Het is een groot project.”

Voor Red Bull is het belangrijk om de oude windtunnel eindelijk te vervangen. Die oude windtunnel kreeg uiteraard regelmatig updates maar ondertussen investeerde verschillende concurrenten in nieuwe start-of-art windtunnels en voor Red Bull zal het cruciaal zijn om de nieuwe windtunnel klaar te krijgen zodat deze kan ingezet worden voor het cruciale jaar 2026 en de nieuwe generatie F1-bolides die dan geïntroduceerd zullen worden.

Toch zal de nieuwe windtunnel daarvoor waarschijnlijk te laat komen aangezien hij pas in 2026 in gebruik zal genomen worden. Voor de ontwikkeling van de 2027-bolide zal hij dus op tijd klaar zijn.

“Misschien kan hij ons nog helpen later in het jaar 2026,” aldus Wache. “Momenteel hebben we de oudste windtunnel in de sport. Ik had het er zelfs met Jos Verstappen nog over, dat deze windtunnel al gebruikt werd toen hij nog voor Arrows reed.”

“De oude windtunnel kreeg nog updates. Er zijn heel wat nieuwe onderdelen maar we hebben onze beperkingen.”

“We kennen onze beperkingen en we proberen errond te werken, maar er zijn zeker en vast enkele. Dat is waarom we investeren in de nieuwe windtunnel.”