Brandstof het nieuwe strijdtoneel in de Formule 1?

Zal 2016 het strijdtoneel van de brandstofleveranciers worden? Het ziet er alvast zo naar uit.

Via zogenaamde ’tokens’ kunnen de motorleveranciers hun motoren tijdens het seizoen verbeteren. Op dat vlak leverde Ferrari alvast erg goed werk. De Italianen zorgden er immers voor dat hun motor de kloof met die van Mercedes aanzienlijk dichtte.

Iets dat echter vaak uit het oog wordt verloren is dat ook de leveranciers van brandstoffen en smeermiddelen een belangrijke bijdrage kunnen leveren in het verbeteren van de motorprestaties. Door het ontwikkelen van nieuwe of verbeterde brandstoffen en smeermiddelen kunnen ze er immers eveneens voor zorgen dat een F1-motor zuiniger en krachtiger wordt.

Er wordt vaak aan motorkracht gedacht maar het brandstofverbruik beperken is minstens even belangrijk want een zuinigere motor zorgt er immers ook voor dat je minder brandstof mee aan boord moet nemen. Minder brandstof betekent dan weer minder gewicht, waardoor de wagen uiteraard ook sneller wordt.

Shell liet onlangs verstaan dat het er mee voor gezorgd heeft dat de Ferrari-motor er 25 procent op vooruit is gegaan. Dat zou neerkomen op een halve seconde per ronde, of zo’n dertig seconden tijdens een volledige raceafstand.

Petronas, de partner van Mercedes op het vlak van brandstoffen en smeermiddelen, introduceerde tijdens de GP van Italië een verbeterde brandstof, waardoor ook Mercedes progressie boekte. Bij Petronas verwachten ze dat de strijd tussen de brandstofleveranciers in 2016 nog intenser zal worden.

“We streven er constant naar om samen met de ‘Mercedes High-Performance Powertrains’ beter te worden en vooruitgang te boeken,” aldus Andrea Dolfi van Petronas, tegenover Autosport. “Aangezien de oplossingen in de Formule 1 echt op maat gemaakt worden gebeurt dit in samenwerking met Mercedes.”

“Het is inderdaad een technische race en wat uiteindelijk telt zijn de resultaten op het circuit.”

“Iedereen levert zijn of haar bijdrage. We werken samen en proberen er gezamenlijk naar te streven om vooruitgang te boeken,” besluit Dolfi.

Petronas is van plan om tijdens het seizoen 2016 enkele upgrades op het vlak van brandstoffen en smeermiddelen te introduceren, bij voorkeur zal er zelfs een eerste upgrade zijn nog voor het seizoen 2016 begint.

Het mag duidelijk zijn, de wedloop voor betere prestaties niet alleen in de motorafdeling of de windtunnel plaatsvindt maar ook op het vlak van brandstoffen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}